Game: Schizm II/Mysterious Journey II

Om je doel te bereiken moet je talloze puzzels oplossen. De puzzels zijn over het algemeen tamelijk pittig. Meestal krijg je geen enkele aanwijzing over de bedoeling van de puzzel. Je ziet bijvoorbeeld enkele knoppen en als je op één ervan drukt groeit er een soort plant in een ravijn. Druk je op een andere knop, dan groeit er een plant naast. Natuurlijk snap je dat je die planten als een soort brug over het ravijn zou kunnen gebruiken, maar eerst moet je maar zien uit te vinden wat het effect van de knoppen precies is.

Voor andere puzzels moet je symbolen, kleuren en geluiden combineren, een doolhof in een mistbank doorlopen (en als je van het pad afraakt, val je naar beneden en verandert het patroon van het doolhof), een bootje door een moeras blazen, draaiende brugdelen synchroniseren en nog veel meer. Ook zal je in andere getallenstelsels dan base-10 moeten rekenen. De puzzels zijn iets logischer dan in het eerste deel, ze zijn echter nog steeds erg moeilijk en je moet nog steeds veel aantekeningen maken. Er zijn geen puzzels waarvoor je snelle reflexen nodig hebt en je kunt niet doodgaan in dit spel.

Op veel plaatsen in het spel lijkt het net of je in of op levende wezens loopt. Muren zijn opgebouwd uit botten en spieren, schubben of nerven, bruggen worden gemaakt van plantendelen en je verplaatst je in bloemenliften en blaadjesboten. De drie-dimensionale wereld is erg mooi om te zien. De besturing is soepel, je kan zowel met toetsenbord als muis (of een combinatie hiervan) spelen. Je kan overal waar je maar wil het spel opslaan.

Het spel is volledig Engelstalig. Je kunt wel de teksten van alle conversaties nog eens nalezen. Hoewel er in het spel niet echt veel gesproken wordt, krijg je soms wel belangrijke aanwijzingen van andere personages. Ook praat de hoofdpersoon soms in zichzelf. Wanneer je een ander persoon tegenkomt, kan je niet zelf een dialoog aangaan. Tijdens een gesprek kan je ook niet zelf kiezen wat je wilt zeggen. Wanneer je de voorkeur geeft aan veel interactie met spelpersonages, is dit spel dus minder geschikt.

Na de installatie hoef je de CD-ROM niet in je speler te hebben om het spel te kunnen spelen. Je hoeft dus ook nooit CD's te wisselen!