CD Review: Eros Ramazzotti - 9

Eindelijk weer een lekker album van Eros Ramazzotti! Na de CD 'Tutte Storie' kon Eros mij even niet meer bekoren, maar na deze CD is hij in waardering gestegen bij mij. Waarschijnlijk dat zijn privéleven hier aan meegeholpen heeft, want Eros scheidde na 4 jaar huwelijk van de Nederlandse Michelle Hunziker. In deze plaat klinkt dan ook erg veel gevoel terug. Met name op het nummer 'Canzone per Lei', een nummer dat hij voor zijn dochtertje Aurora schreef. Kippenvel, zo mooi. Op deze CD is ook voor het eerst gebruik gemaakt van een synthesizer en computers, wat sommige nummers een wat meer up-tempo en moderner geheel meegeeft. Kon Ricky Martin mij nog wel eens irriteren op zijn laatste CD, de nummers op de CD van Eros vind ik stuk voor stuk lekker klinken en hebben geen irritatiegehalte.

De CD start met het heerlijk zomerse 'Un attimo di pace'. Een lekker zomers nummer met een accoustische gitaar die het een vrolijk tintje geeft. 'Solo Ieri' is een mooie ballad en zal gezien de tekst (vrij vertaald: 'Ze was hier alleen maar gisteren in mijn leven. Alleen maar gisteren was er een zon die mij met zijn stralen blijdschap bezorgde en ik heb nooit gedacht dat het zou verdwijnen') wel over zijn ex-vrouw gaan. 'Un' Emozione per Sempre' is naar mijn mening een beetje te poppy, maar de piana en gitaar maken het toch best een aardig nummer.

Dan volgt een van mijn favoriete nummers op deze CD 'ti vorrei rivivere'. Een lekker meezinger met heerlijke gitaarrifjes. Op 'Un' ancora nei vento' is duidelijk de synthesizer te horen, maar niet te overheersend. Dit zou ook niet passen bij Eros Ramazzotti. 'Piccola Pietra' en 'Non ti prometto niente' zijn ontzettende mooie ballads. 'Mamara' is wat meer uptempo en en zelfs al spreek je geen woord italiaans is het refrein wel mee te zingen. Eros, bijna 40, lijkt op deze CD volwassener dan ooit, maar blijft toch dat Italiaans ondeugende houden. 'Canzone per lei' is op deze CD mijn absolute favoriet en zou wat mij betreft zo op single uit mogen komen. Wat een verschrikkelijk mooi nummer.

Als de CD afgelopen is, kan ik maar één ding denken: Ik wil naar Italië... en laat ik daar nou over een paar weekjes heengaan! Net iets lekkerder -en dan heb ik het over de muziek- dan Ricky Martin, krijgt deze CD van mij een 7 en half.

Tracklist:
01. Un Attimo Di Pace
02. Solo Ieri