Theater: Musical de Zevensprong

Het boek van De Zevensprong dateert uit 1966. De schrijfster Tonke Dragt won deze week nog de Griffel der Griffels. De gelijknamige TV-serie verscheen in 1982 voor het eerst op televisie en werd daarna nog vele malen herhaald, de laatste keer in 2003. Peter Bos speelde hierin de hoofdrol van meester Frans van der Steg. Als je bovenstaande data bekijkt dan wordt één ding meteen duidelijk: De Zevensprong is tijdloos! Een boek dat bijna 40 jaar oud is en een tv-serie die na 20 jaar nog steeds bekeken wordt. Geen rare keus dus om dit verhaal als musical op de planken te brengen. Maar waar ging het verhaal toch ook weer over?

Meester Frans van der Steg kan geen orde houden. Maar als hij begint te vertellen over zijn alter ego Frans de Rode, een ridder van de eerste orde die heldhaftig heeft gestreden om het kasteel van Torelore, is het doodstil in de klas. Frans heeft een enorme fantasie – zo eentje waarmee je kunt toveren. Maar wat nu als de fantasie er met jouw verhaal vandoor gaat? Als je vertelt over een belangrijke brief die informatie bevat voor een nieuw avontuur, en dat die brief vreemd genoeg nog diezelfde avond in de bus waait?!

Meester Frans in de TV-serie

Daarna volgt een verhaal vol avonturen waarin Meester Frans via de Zevensprong naar een kasteel reist, dat Het Trappenhuis heet. Daar wordt de tienjarige Geert-Jan gevangen gehouden door zijn oom Graaf Grisenstijn, een Gruwelijke Graaf. Tijdens zijn reis komt meester Frans veel bijzondere personen tegen zoals meneer Thomtidom, Jan Toereloer en de adembenemende mevrouw Rosmarijn. Volgens eeuwenoude profetieën moet Geert-Jan voor zijn elfde verjaardag de schat vinden... en of dat lukt?

In De Zevensprong weet je soms niet of Meester Frans een verhaal vertelt of dat hij het daadwerkelijk beleeft. De Zevensprong blijft tot op het laatste moment boeien.