Shin Megami Tensei Nocturne HD Remaster
Shin Megami Tensei III: Nocturne kwam in 2003 uit in Japan. De rest van de wereld moest wachten tot de Director’s Cut die wel een vertaling kreeg. Vorig jaar kwam in Japan Shin Megami Tensei III: Nocturne HD Remaster uit, en de gamers in het westen mogen deze maand aan de slag met de vernieuwde versie.
In Shin Megami Tensei III: Nocturne spelen we een tiener die met zijn vrienden op zoek is naar zijn lerares. Die dag is er iets vreemds gebeurd in een park in Tokio, waar veel slachtoffers vielen. De lerares lijkt er meer van te weten en heeft jou gevraagd haar te op te zoeken in het ziekenhuis. Daar aangekomen is het meteen duidelijk dat er iets compleet niet klopt: er liggen lijken en de lerares is niet te vinden. Je komt daar een sekte tegen die het einde van de wereld een handje wil helpen en voor je er erg in hebt ben je de uitverkorene om een half-demoon te worden in een compleet vernietigde wereld. Well, that escalated quickly.
Shin Megami Tensei III: Nocturne is een turnbased JRPG. Natuurlijk heb je standaard features, zoals aanvallen en verdedigen, maar wil je je demonenleven wat makkelijker maken, dan maak je maar beter vriendjes met je vijanden. Elke vijand heeft namelijk een of meerdere zwakke punten. Die kun je scannen, al kost je dat wel een beurt tijdens het gevecht. Om die zwakke punten uit te buiten heb je de hulp nodig van andere monsters die je kunt overhalen om bij je aan te sluiten. Een vijand die wat met water heeft, doet het niet goed op elektrische aanvallen. Het idee van Pokémon, maar dan anders. Anders, omdat je de monsters namelijk niet kunt vangen.
Monsters overhalen doe je door met ze te praten tijdens een gevecht. Je zult soms de optie krijgen om ze over te halen in plaats van de andere acties. Dat wil nog niets zeggen, want soms word je afgescheept met een grove opmerking en zul je ze alsnog moeten verslaan. Het overhalen van monsters is wel een must, anders ga je het lastig krijgen in de wereld van Shin Megami Tensei III: Nocturne. De game is namelijk best onverbiddelijk. In het ziekenhuis loop je rond en op random momenten word je een gevecht ingegooid. HP en andere resources worden na een gevecht niet opnieuw aangevuld, je zult moeten zoeken naar een savepunt of een resourcepunt om je weer op te laden. Alsof dat niet genoeg is, de boss-fight in het ziekenhuis laat zien dat je echt wel op moet letten en niet lukraak “attack” moet kiezen.
Om de sneeuwvlokjes die gamen tegemoet te komen is er naast de normale moeilijkheidsgraad, die lekker uitdagend is, een nieuwe “merciful” toegevoegd aan Shin Megami Tensei III: Nocturne HD Remaster. De moeilijkheidsgraad zorgt ervoor dat er minder snel gevechten achter elkaar komen, monsters doen minder damage, dat soort dingen. Natuurlijk prima dat de keuze er is, op die manier kun je het spel meer voor het verhaal spelen en minder druk maken om de gevechten zelf. Het is niet dat je door de game kunt cruisen, het speelt alleen wat rustgevender. Voor de mensen die een echte uitdaging willen is er ook nog een moeilijkheidsgraad ‘hard’. En als je dat toch te moeilijk vindt kun je nog altijd terugschakelen.
Een titel met HD Remaster betekent ook visuele upgrades. De graphics zijn verbeterd ten opzichte van het origineel. De textures zijn een stuk scherper, en meer verwachtte ik ook niet. We zullen moeten wachten tot de in 2017 aangekondigde Shin Megami Tensei 5 uitkomt willen we echt een wereld van verschil zien. Drukke straten zoals in Persona 5 ga je niet vinden, je moet het meer zien als een opgepoetste versie van een oude game uit 2003. De stemmen zijn opnieuw opgenomen, en dit keer kun je Engels of Japans aanhoren, en een hele bende aan talen lezen. Kleine verbeteringen zijn bijvoorbeeld een suspend-functie, zodat je altijd een save hebt van waar je gebleven bent. Die wordt wel telkens overschreven met je nieuwere voortgang, het is één save-file.
Shin Megami Tensei III: Nocturne HD Remaster zal voor velen de eerste kennismaking zijn met deze game. Het ziet er allemaal maar standaard uit, maar de eerste uren die we konden spelen laten al zien dat de game moeilijker is dan een doorsnee JRPG en het verhaal donker is. Met alle monsters die je kunt overhalen zul je ook veel strategische beslissingen moeten maken: wie neem je mee, en hoe ga je de sterkere vijanden overleven? Hoe de rest van de game zal zijn weten we zo, want 25 mei komt het spel uit op PlayStation 4, pc en Switch.