Cyberpunk 2077
Het is een tijd geleden dat journalisten die geen afspraak hadden in grote getalen probeerden binnen te komen bij een presentatie. Wat was er aan de hand? CD Projekt Red was aanwezig op gamescom om gameplay van Cyberpunk 2077 te tonen. Dat hadden ze al gedaan op de E3-conferentie in Los Angeles, maar niet iedereen woont daar in de buurt. Gelukkig had bovengetekende al een afspraak gemaakt en zo zat ik te wachten in een nagemaakt café uit de wereld van Cyberpunk. Buiten stonden er mensen te wachten: als er iemand niet kwam opdagen dan mocht er iemand zonder afspraak naar binnen. Ik denk dat persoon nummer twintig wel erg veel hoop had, of heel veel vrije tijd te veel.
De hype voor Cyberpunk 2077 is terecht. In de 50 minuten gameplay die we voorgeschoteld kregen had ik maar een paar vragen: hoe kan dit? Gaat dit op de huidige consoles draaien? Moet ik toch een nieuwe pc met nieuwe Nvidia RTX aanschaffen? En vooral: wat is het ongelofelijk mooi, wat een drukke levende stad, waar zijn de laadtijden? Na de presentatie had ik nog maar een vraag: hoe schrijf ik dit op zonder dat mensen denken dat ik overdrijf? Gelukkig is CD Projekt Red zo aardig om een stream te maken van de hele presentatie. Dus in plaats van naar woorden te zoeken heb ik het gemakkelijk: geniet van een kleine 50 minuten gameplay van Cyberpunk 2077. En vergeet niet af en toe het kwijl weg te vegen.
Een korte samenvatting mocht je 50 minuten te veel vinden: je speelt Cyberpunk 2077 in first-person perspective. Je kunt het hoofdpersonage, V genaamd, ontwerpen aan de hand van geslacht, looks, maar je geeft hem of haar ook een achtergrondverhaal mee dat terug zal komen in het spel. Je hoofdpersonage, man of vrouw is volledig ingesproken. CD Projekt Red noemt het spel zelf een RPG met shooter-elementen. Er zijn skills en perks. Je kiest geen klasse aan het begin van het spel, het systeem werkt dynamisch en zal gebaseerd worden op je keuzes in het spel. Je kunt zo ook een combinatie van klassen krijgen. Cyberpunk 2077 is een RPG en daarom hebben keuzes en gevolgen dan ook een enorme impact in het spel, niet alleen in klassen.
The Witcher 3 had vooral een erg groot gebied dat je kon onderzoeken, Cyberpunk 2077 is vooral erg groot in de hoogte. De gebouwen hebben meerdere verdiepingen en er zijn ook zogenaamde mega-buildings. Alles in deze wereld is er met een reden, dus het verkennen van de stad wordt aangemoedigd. De stad bestaat uit zes districten, ieder met weer eigen kenmerken, bovenop de Noir-sfeer. Er is een dag-nachtcyclus aanwezig zodat je ook van het nachtleven in de stad kunt genieten. Je hoeft niet alles te lopen, er zijn ook allerlei vervoersmiddelen zoals auto's en motoren.
In Cyberpunk 2077 doe je aanvallen van dichtbij met bijvoorbeeld messen en andere pijnlijke handwapens of van een afstand met geweren. Er zijn drie soorten wapens. De zware wapens voor veel schade, tech wapens die door cover heen kunnen schieten en slimme wapens die kunnen traceren of volgen. Je wordt sterker door ervaringspunten te vergaren. Er zijn twee soorten ervaringspunten te krijgen, de core-xp krijg je door het verhaal te volgen. Er is geen level scaling, kortom, de tegenstanders groeien niet met je mee. Blijven hangen in de stad om zo te levelen heeft dus ook geen nut, je zult verder moeten om het uitdagend en lonend te houden. Dan is er nog street cred, die je met zijmissies verdient. Hoe hoger je street cred is, hoe meer verkopers en opdrachtgevers je vrijspeelt om meer missies te kunnen doen.
Cyberpunk 2077 heeft nu een hype waar te maken. Laat ze maar geen Watch Dogje doen: die game van Ubisoft was heel tof om te zien op de E3 bij de aankondiging, maar daar zijn wel wat details verloren gegaan tussen de tijd van aankondiging en release. CD Projekt Red begint in ieder geval sterk. Een open stad met daarin vooral de drukte en details maken indruk. En het fijne: er zijn geen laadtijden. Natuurlijk zien we nu een uitgebreidere opdracht in de game, en hopelijk blijven dit soort missies in het verdere verloop van het spel. Niemand zit op simpele fetchquests te wachten, ook niet als je game er zo indrukwekkend uitziet. Dat deze game op pc uitkomt lijkt ons duidelijk. Maar of een PlayStation 4 of Xbox One Cyberpunk 2077 in deze glorie kan draaien? Laat die PlayStation 5 en Xbox Two X maar komen! Een releasedatum is nog niet gegeven, dus alles is mogelijk.