The Division
The Division is al een tijdje in de maak. Laatst werd bekend dat de game uitgesteld is naar 2016. Lang wachten dus, maar gelukkig was de nieuwe aangekondigde multiplayermodus Dark Zone al speelbaar op E3. Daar sta ik dan: vier tegen vier, en mijn teamgenoten kennen elkaar schijnbaar al. Voordat we de hoge muren van de Dark Zone binnengaan krijgen we even de mogelijkheid de besturing te proberen. Die is vrij simpel, met een druk op de knop schiet je in cover achter een muurtje, mikken met de analoge stick, en met de triggers regel je jouw speciale vaardigheden. In mijn geval is dat een hittezoekende granaat en een sticky bomb.
Goed, terwijl de rest elkaar aan het taunten is bekijk ik de omgeving. Het is niet zo mooi als we in 2013 bij de aankondiging van The Division zagen, dus er is wat downgrading aan de gang. De details vervagen erg snel als je verder weg kijkt, de gebouwen op langere afstand zien er echt een stuk minder uit. Gelukkig maakt het spel zichzelf wel waar als je dichterbij kijkt. Er zijn ook heel veel objecten kapot te schieten, of kleine details zoals het dichtdoen van een autodeur als je er langs sneakt. Het is de meest gedetailleerde game in dit genre die ik gezien heb en belangrijker, het speelt allemaal soepel. Dat er wederom een aankondiging is geweest waar alles perfect was is jammer, maar helaas is het een trend om dingen mooier voor te schotelen dan dat ze uiteindelijk worden. En daar is Ubisoft niet uniek in.
Goed, tijd om strategisch te knallen. In plaats van in het overigens prachtig uitziende menu te kiezen voor multiplayer, kan iedereen op elk tijdstip een muurtje overklimmen om zo in de PvP-zone van The Division te komen. Wel zo fijn, want als je in singleplayer of co-op speelt, dan kom je dus geen andere spelers tegen die agressief doen. Zo gauw je de muur over bent is het andere koek. In de Dark Zone kan iedereen zich op elk moment tegen je keren, ook je teamgenoten. Of jij kunt ze belazeren, dat mag natuurlijk ook. Er zijn naast menselijke tegenstanders ook AI-vijanden. Deze bewaken vaak kistjes met loot. Als je mensen neerknalt kun je ze ook beroven. In het begin is geen enkel menselijk team elkaars vijand, maar zo gauw je het vuur opent op een van de andere teams, dan wordt jouw team gemerkt als vijandelijk en is het feestje begonnen.
Waarom zou je die moeite willen doen? Omdat de Dark Zone het gebied is waar de overheid de mensen die door het virus getroffen werden in quarantaine zette. Alleen konden de soldaten de boel niet onder controle houden en sloegen op de vlucht. In de Dark Zone zijn dan ook de beste spullen te vinden voor jou als speler. Items vind je niet gezamenlijk, dus als je bijvoorbeeld met je team een vijand verslaat en berooft, dan is het gevonden spul alleen voor jou. In principe zou je met alle aanwezige teams samen kunnen werken om de AI neer te knallen en het gebied uit te kammen voor items, zodat iedereen de kans heeft met iets goeds naar huis te gaan.
Maar de endgame van Dark Zone levert veel meer mogelijkheden. Omdat het hele gebied besmet is met het virus kun je items niet zomaar meenemen. Alles moet door een ontsmettingsproces. Zou je het gebied dus over het muurtje verlaten dan ben je alles weer kwijt. Om aan het ontsmettingsproces te beginnen zul je om een ‘extraction’ moeten vragen door een lichtkogel af te vuren. Deze hulp komt je ophalen om je mee te nemen naar een plek waar ze jou en je items ontsmetten. Het duurt even voor ze er zijn, dus je moet nog even wachten voordat je weer veilig bent.
Probleem: iedereen in de wijde omtrek ziet deze lichtkogel in de lucht. Logischerwijs zullen ze denken dat jouw team wat goeds gevonden heeft, anders ga je niet uit het gebied. Ook de AI zal richting je team gaan om de poging te laten mislukken. Het gaat dus druk worden in die laatste minuut van je ontsnappingspoging. En stel, je hebt jouw gevonden spullen al in de helikopter gegooid, dan kun je er nog voor kiezen de spullen van de andere teams proberen mee te nemen door die teams te verraden. Of nog beter: waarom zou je niet alle spullen van je team claimen door ze in de rug te schieten en alleen in de helikopter te stappen? Hier gaan smerige spelletjes gespeeld worden en dat houdt het spannend.
Er zijn nog andere mogelijkheden in de Dark Zones van The Division. Er zijn willekeurige publieke events in de verschillende Dark Zones. Dat idee lijkt van Destiny te zijn gepakt, waar je opeens met verschillende mensen verwikkeld bent in een gevecht met bijvoorbeeld extra sterke AI. Ben je het looten zat, dan kun je ook gaan bounty hunten op de rogues die in de Dark Zone lopen. Of waarom wacht je gewoonweg niet tot andere teams flares afsteken en ga je ze opzoeken om ze te grazen te nemen en de loot te claimen? De Dark Zone levert niet alleen flink wat vuurgevechten op, maar ook psychologische oorlogsvoering. Wie vertrouw je, wie niet? Ben je zelf wel te vertrouwen voor je team? We gaan het op 8 maart leren, als The Division uitkomt op pc, Xbox One en PlayStation 4.