Viaplay verhoogt prijzen in Zweden met 27%

Viaplay, de Zweedse streamingsdienst en enige officiële Formule 1-zender in Nederland, staat onder grote financiële druk. Door mislukkingen op de Britse en Amerikaanse markten en weinig vertrouwen van aandeelhouders, kampt het moederbedrijf Viaplay Group met financiële problemen. Als reddingspoging heeft het bedrijf besloten de prijzen op de Zweedse thuismarkt, die nog winstgevend is, te verhogen met maar liefst 27%. Dit betekent dat Zweedse klanten nu ongeveer €66 per maand betalen.

Deze prijsstijging zou ook gevolgen kunnen hebben voor de Nederlandse markt, die samen met Scandinavië wordt beschouwd als het hart van het bedrijf. Als dezelfde verhoging wordt doorgevoerd in Nederland, zouden klanten rond de €20 per maand gaan betalen. Totaal TV speculeert dat deze stijging mede te wijten is aan de toevoeging van F1TV Pro aan het Viaplay-aanbod, wat de vraag oproept of de hogere prijs gerechtvaardigd is, vooral gezien F1TV Pro zelf al beschikbaar is voor €64,99 per jaar of €7,99 per maand.

Voor wie overigens het aloude commentaar van Olav Mol prefereert; die kun je middels de Grand Prix Radio app beluisteren tijdens de races, qualificaties en vrije trainingen. Overigens zullen via het duitse RTL het komende seizoen zeven races gratis te zien zijn. Later wordt bekend gemaakt welke dat zijn. Als België en Nederland daar niet bij zitten zou het totaal aantal races dat gratis te bekijken is uitkomen op negen.

 Zinkend schip Viaplay (Foto: Dall-E 3)
(Foto: Dall-E 3)