Zwart gat onder de loep

Het wetenschappelijke tijdschrift Nature doet melding van het feit dat met radiotelescopen in Arizona, Californië en op Hawaii de scherpste waarneming ooit is verricht van het superzwarte gat in de kern van ons Melkwegstelsel. Sterrenkundigen slaagden erin de afmetingen te bepalen van de zwakke radiobron die de positie van het zwarte gat markeert.

De bron heet Sagittarius A* en is gelegen op meer dan 25.000 lichtjaren afstand in het sterrenbeeld Boogschutter. Volgens de astronomen heeft de bron een middellijn van slechts vijftig miljoen kilometer. Voorts blijkt uit snelheidsmetingen van sterren in het Melkwegcentrum dat het zwarte gat zelf ongeveer vier miljoen keer zo zwaar is als de zon.

Een zwart gat is een bijzonder soort object in het heelal, waaruit als gevolg van het sterke zwaartekrachtsveld geen licht of materie kan ontsnappen. In eerste instantie werd het bestaan van zwarte gaten uitsluitend op theoretische gronden aangenomen. Aangezien fotonen (lichtdeeltjes) bij een beweging tegen een zwaartekrachtsveld in energie verliezen, zou bij bijzonder sterke zwaartekracht uiteindelijk geen energie meer overblijven. Licht vanaf het oppervlak van een superzwaar object zou niet kunnen ontsnappen.

Link: Alles over zwarte gaten