Take

Het leven van twee zonderlingen, een worstelende moeder, Ana en de gokkende verslaafde, Saul, komen samen in dit meeslepende en aangrijpende verhaal. Twee cruciale dagen, waarvan er één in het verleden plaatsvond en één nog moet komen, ontvouwen zich als Ana naar de gevangenis rijdt om de executie van Saul bij te wonen. Zeven jaar lang heeft hij haar leven gedomineerd en onmogelijk gemaakt. Dit wordt de eerste keer dat ze hem zal zien. Beiden denken nu terug aan die dag dat hun levens elkaar kruisten en voor altijd veranderden. Nu ontdekken ze hoe sterk de ziel is die alles doet om te overleven. Wat is er gebeurd en wat zijn de gevolgen?

DVD cover Take

Wraak is al zolang een vast gegeven in Hollywoodfilms, dat er talloze over gemaakt zijn. Schrijver en regisseur Charles Oliver voelt zich niet geroepen om daar nog een verhaal van verlies en wraak aan toe te voegen. Daarom neemt hij in Take de ruimte om te onderzoeken hoeveel haat en wrok een mens bij zich kan dragen zonder daardoor te ontsporen. In deze film is vergeving een manier van overleven en heeft het niets te maken met het feit of iemand dat verdiend. Maar meer met het feit of wij als individuen moeten vergeven om verder te komen in het leven.

Ana Nichols (Minnie Driver) is een echtgenote en moeder die maar net de eindjes aan elkaar kan knopen. Ze werkt als schoonmaakster en haar man Marty (David Denman) is leraar op een basisschool. Hun zoon Jesse (Bobby Coleman) heeft een leerachterstand waardoor hij van school wordt gestuurd. Ana krijgt het advies mee hem op het speciale onderwijs te doen. Dan is er Saul Gregor (Jeremy Renner), een gokverslaafde die steelt op zijn werk om aan geld te komen voor zijn schulden bij bookmakers. Saul wordt betrapt en ontslagen.

Ten einde raad besluit hij daarom een supermarkt te overvallen. Ana en Jesse zijn op de verkeerde plek, op de verkeerde tijd. Want als de overval niet volgens plan verloopt valt er een fataal slachtoffer. Saul wordt opgepakt en bestraft met de doodstraf.

Take: Jeremy Renner

Doormiddel van flashbackscènes worden de achtergrondverhalen van Ana en Saul verteld. Van het ongemakkelijke verleden tot aan het onvermijdelijke heden. Hoewel het verhaal en de vooroordelen voorspelbaar zijn blijft de film boeien vanwege de spanning voor die ene ontmoeting.

Minnie Driver draagt Take. Ze maakt van Ana een dappere vrouw die zich zo goed en zo kwaad als dat gaat, door haar verdriet knokt. Driver laat op een kwetsbare en toch ook strijdbare manier zien dat je altijd met jezelf in het reine moet komen om vooruitgang te boeken. Jeremy Renner vertolkt de complexe gevangene met verve. Renner zorgt ervoor dat je deze intense man gaat bekijken met sympathie. Uiteindelijk is Saul gaan geloven dat vergeving ook voor hem een helende kracht is. Iets wat hem steeds is ingefluisterd door Steven (Adam Rodriguez), de geestelijke van de gevangenis. Maar Saul weet tegelijkertijd dat het geen verandering brengt in zijn situatie. Een situatie waar Ana reikhalzend naar uitkijkt. De loden last die ze met zich meedraagt kan ze eindelijk van zich afgooien.

Take: Driver & Coleman

Take bevat geen extra’s. Wat jammer is, een gesprek met Charles Oliver over het verhaal en de film had niet misstaan. Wel moet je je verplicht door de trailers van Nice Guy Johhny, American High School, The Perfect Host, Women In Trouble en opvolger  Elektra Luxx worstelen voordat de film begint.

Take won zes prijzen op vijf verschillende filmfestivals in de Verenigde Staten en Canada waaronder die voor Beste Film, Beste Actrice en Beste Regisseur. Als je fan bent van Minnie Driver of Jeremy Renner moet je deze film zeker zien. Take is de laatste film die Renner maakte voor hij definitief doorbrak in The Hurt Locker van Kathryn Bigelow.