Valentino (2013)

Dino, Dino Valentino. Dino is een Italiaan. En Dino heeft het voor mekaar: hij heeft een baan als verkoper bij een dealer in Maserati's en een prachtige vriendin; de mooiste maatpakken en glimmende schoenen. Dino is een succes, een levensgenieter die met twee benen in het moderne leven staat. Bij Dino gaat altijd alles “tutto liscio” oftewel “alles gladjes”. Maar… Dino heeft een geheim. Eens in de zoveel tijd pakt hij alles in, neemt een paar dagen vrij en vertrekt. Want Dino moet naar huis, zijn familie zien, even terug op honk. Alleen, die familie woont niet in Italië. Nee, die woont ergens in Rotterdam. Een leuke familie: altijd gezellig samen, beetje kletsen, beetje eten, beetje kibbelen. Maar deep down zit het goed. Alleen, niet voor Dino, want zijn familie is niet Italiaans, maar Marokkaans.

Filmposter Valentino 2013

Valentino is een Nederlandse remake van de Franse film L’Italien uit 2010. Alleen is  in deze versie de Algerijnse hoofdpersoon een Marokkaanse Italiaan geworden. Waarschijnlijk omdat 'wij' ons daar in Nederland beter mee kunnen associëren. Met cabaretier Najib Amhali associëren 'we' ons sowieso graag. Zijn verbondenheid aan de (romantische) komedie heeft  er vermoedelijk voor gezorgd dat het publiek hun portemonnee trok om het filmbudget rond te krijgen.

Of dat budget nou wijselijk is uitgegeven, kan je jezelf afvragen. Amhali komt namelijk niet altijd lekker uit de verf. Natuurlijk is hij grappig en zijn de Italiaanse en Marokkaanse clichés een gegarandeerde lach, maar vaak wordt het hem te makkelijk gemaakt. De cabaretier schittert als hij Dino echt moet laten werken voor zijn baas Karel Louwman (Derek de Lint) en tevens moet laten vechten voor zijn ware liefde Monique (Elise Schaap), de dochter van Karel.

Valentino: Amhali & Schaap

Zij gaan er vanzelfsprekend vanuit dat Dino van origine een Italiaan is. Daarom is hij door de autodealer aangenomen. Maar Dino is eigenlijk Farid Ben Saoud. De enige die dit weten zijn; beste vriend David (Johnny de Mol), zijn vriendin Nienke (Yolanthe Sneijder-Cabau) en Farid’s zus Aziza (Mimi Ferrer). Alle drie dringen ze aan dat Farid eerlijk moet zijn tegen zijn 'principessa', maar hij ziet er geen brood in. Wat moet Monique met een Marokkaan zoals hij?

Farid zijn dubbelleven is alleen net een tikje ingewikkelder geworden. Vader Mohammed (Mahjoub Benmassa) had zijn oudste zoon immers eerder al gevraagd voor hem mee te doen aan de Ramadan. Nonchalant stemde Farid hiermee in. Al gauw komt Farid erachter dat het serieus geen eten, drinken en vooral geen seks betekent. Wat het voor Dino meer dan lastig en hilarisch maakt. Gelukkig kan Farid enigszins afkijken bij automonteur Nourdin (Nasrdin Dchar), die gewoon op de grond bidt in plaats van in een badkuip.

Valentino (21-03-2013)

Valentino is heel erg gehyped en opgehemeld. Dat gebeurt vaker met Nederlandse films, maar in tegenstelling tot bijvoorbeeld Alles is liefde of De Marathon, wordt deze keer de 'gedane' belofte niet ingelost. Over Johhny de Mol en Yolanthe Sneijder-Cabau zagen en hoorden we veel. De rollen van het tweetal zijn niettemin te verwaarlozen. Het had moeten gaan over Beppe Costa en Anke van ’t Hof. Zij spelen Salvatore en Carla, de Italiaanse ‘ouders’ van Dino en met verve. Dat zij in werkelijkheid Dino’s traiteur zijn maakt hun scènes bijna kluchtig.

Najib Amhali heeft voor alles rondom en in Valentino ontzettend zijn best gedaan en zal daarom wel een bioscoophit worden. Maar eerlijk is eerlijk, deze film is anderhalf uur oppervlakkigheid. Als dat je niet uitmaakt, moet je vooral je lolbroek of grapjurk aandoen en een kaartje kopen om deze film te gaan zien.