CD: Fall Out Boy - Believers Never Die

Er is iets waar geen enkele band aan kan ontkomen. Het is geen kerstalbum, het is niet belasting (alhoewel sommige bands dat wel denken), maar een compilatie-cd. Deze keer is het de beurt aan Fall Out Boy om mensen te overtuigen van hun kunnen of om de fans een cadeautje om voor de kerstdagen te geven. Dus gaan we nu massaal Believers Never Die halen of lekker laten liggen?

Half lui, half productief
Het is en blijft lastig om een compilatiealbum te bespreken. Waarom? Alle nummers die op een verzamelwerk staan ken je al of wil je juist niet meer kennen omdat je ze te vaak hebt gehoord. Soms komt het voor dat een artiest iets meer doet dan enkele hitnummers op een schijfje te pleuren voor de kerstdagen eens flink te cashen. Op Believers Never Die staan vier gloednieuwe tracks van de punkrockpopband, waarmee het album afsluit. Voordat we daar komen, eerst even kijken waarmee we in de andere veertien tracks te maken krijgen.

Kennen jullie deze nog? *echo: nog…nog…nog…*
Iedere hit die je nog kan kennen van FOB staat op de plaat. 'This Ain't A Scene, It's An Arms Race' is een bekende uit een recent verleden, maar ook nog oudere tracks zoals 'Dance, Dance' en 'Sugar, we're going down' kun je terugvinden op de greatest hits van de band. Natuurlijk kan de samenwerking met meester John Mayer niet ontbreken in de goede poging Michael Jackson te coveren met 'Beat It' en de hits 'I Don't Care’ en 'America's Sweathearts' van het nieuwste album Folie à Deux staat hier ook op. Naast de altijd opzwepende muziek van FOB valt er weinig meer te vertellen over de tracks: het is namelijk al eens eerder gedaan. Wat voor kritieken kun je leveren op een compilatiealbum? Je kan tracks missen, een nummer is niet in harmonie met de andere tracks, het is goedkoop om een grootste hits-cd uit te brengen et cetera, maar dat zijn zulke open deuren die ik eigenlijk wil vermijden. De hits die bijeen zijn gebracht op dit album is een leuke verzameling van tracks die voor een onbekende van FOB niet te missen zijn.

Nieuw
Zoals eerder gezegd zijn er vier bonustracks op de cd te vinden.
Eerste track is Alpha Dog, die volledig nieuw is. Nouja, half-nieuw. Het is een re-recording van een demo die voor de viral campaign van het album Folie à Deux bekend stond onder de naam 'ALPHAdog and OMEGAlomaniac'. Zoals we van Fall Out Boy gewend zijn is zijn de verzen en refreinen heerlijk energiek en opgewekt.
'From Now On We Are Enemies' was oorspronkelijk gebruikt voor de film 'Amadeus'. De teksten in het nummer zijn ook zinnen uit gesprekken tussen Salieri and Mozart.
'Yule Shoot Your Eyes Out' kan gezien worden als een 'verborgen track' van de band. Het nummer heeft alleen op een liefdadigheidsalbum gestaan uit 2003 met de titel A Santa Cause: It's A Punk Rock Christmas. Ingeluidt met kerstbellen en een gitaarloopje wat zich perfect leent voor kerstliedje. Alleen een akoestische gitaar klinkt samen met zanger Patrick Stump 'Don't come home for Christmas, You're the last thing I wanna see underneath the tree. Merry Christmas, I couldn't care less.'
Growing Up is een nummer van het Amerikaanse debuutalbum van FOB met de titel Fall Out Boy's Evening Out with Your Girlfriend. Deze is één op één overgenomen en pas hier hoor je hoe goed de vocalen van Stump vooruit zijn gegaan. Tegen het einde van de track aan hoor je dat het niet allemaal even zuiver is. Goed om te horen dat hij dat nu niet meer doet.

Er kan eigenlijk kort maar krachtig een statement worden gemaakt over dit album. Mocht je als nieuwe luisteraar van Fall Out Boy dit album volkomen ruk vinden, laat dan de gehele discografie van de band links liggen. Ben je wel fan dan is dit werkje zeker leuk om in de collectie te hebben staan, zeker omdat er ook vier nieuwe tracks op de cd staan. Hang je er een beetje tussenin – dus dat je Fall Out Boy wel kent maar niet precies weet of je ze goed vindt of niet – dan kan het geen kwaad gewoon een keer te luisteren in de winkel voordat je de cd oppikt.

Tracklist:

1. Dead on Arrival
2. Grand Theft Autumn/Where Is Your Boy