DVD: Lost - seizoen 5

Let op! Mocht je de eerdere seizoenen nog niet gezien hebben dan kan er voor jou in deze review een aantal spoilers zitten.

De echte Lost-fans zullen ondertussen al met smart op seizoen 6 zitten te wachten. Het wachten duurt lang, want deze zal hoogstwaarschijnlijk pas in februari/maart van 2010 in Amerika op tv te zien zijn. Gelukkig kunnen we nu seizoen 5 in perfecte kwaliteit nog een keer beleven want deze dvd-box ligt vanaf deze week in de winkels.

Voor sommige kijkers was seizoen 4 een kleine teleurstelling. Langdradig, veel meer vragen dan antwoorden en dus erg saai. Er zullen dan ook ongetwijfeld een flink aantal kijkers zijn afgehaakt. Met het vijfde seizoen hebben de schrijvers het over een andere boeg gegooid en wordt de kijker weer verrast. Mocht je nou niet helemaal op de hoogte zijn van deze serie, maar toch op een of andere mysterieuze manier willen instappen in seizoen vijf, hier is een kleine intro en de ABC’s (leuk woordgrapje aangezien het in Amerika op de zender ABC wordt uitgezonden) van Lost.

Lost gaat over een groep mensen die is neergestort met Oceanic Flight 815 op een mysterieus eiland. Meer dan 100 dagen gaan voorbij als er 6 mensen worden gered van het eiland, de Oceanic 6. De rest van de mensen zitten op dat moment dus nog op het eiland. Het eiland is zeer vreemd, want het is niet te vinden en heeft de kracht om mensen te genezen. De overlevenden op het eiland kennen elkaar niet en zijn compleet op elkaar aangewezen. Op een vreemde manier zijn ze toch niet zo vervreemd van elkaar, want voor hun vlucht waren hun levens allemaal al met elkaar verbonden geweest. Dit is dus Lost in een notendop. Laten we even wat dieper in gaan op het vijfde seizoen.

De Oceanic 6 die gered zijn bevinden zich weer in de bewoonde wereld. Ondanks dat ze hun normale leven weer proberen op te pakken, blijft het eiland hun opzoeken. Zo worden ze opgezocht door John Locke die hen probeert over te halen om terug te keren naar het eiland. Vanwege verschillende beweegredenen besluiten zij de gok te wagen en ook hun tweede vlucht samen eindigt in een crash. Er is echter een probleem; de mysterieuze eigenschappen van het eiland hebben een deel van de avonturiers in 1977 doen belanden.

In dit vijfde seizoen ligt de focus niet meer continu op Kate en Jack. Er heeft zich een verschuiving voorgedaan in de cast. De rode draad in dit seizoen heeft namelijk veel meer betrekking op Sawyer, Juliet, Locke en Ben. Dit zijn namelijk de mensen die leven in 1977. Naast deze verschuiving komt er weer een groep mensen bij in het verhaal. In het eerste seizoen ging het echt om de overlevenden van de vlucht. Het tweede seizoen kwamen de overlevenden van de afgebroken staartsectie erbij en in het derde seizoen maakte de kijker kennis met The Others. De wetenschappers uit het vierde seizoen zorgen ook meteen voor het bruggetje naar de nieuwe groep mensen in het vijfde seizoen, namelijk het gezelschap van Dharma.

Het is het de schrijvers gelukt om de kijker weer eens flink op een verkeerd spoor te zetten. Er wordt elke aflevering dan ook weer naar een climax toegewerkt wat de kijker alleen maar aanspoort om te blijven kijken. Lost is verslavend! Niet iedereen zal even blij zijn met de wending in het verhaal met tijdreizen en teleporteren. Het verhaal gaat meer van het mysterieuze avontuur naar sciencefiction, en daar moet je natuurlijk maar net van houden. Naast dat de kijker in deze box natuurlijk wordt verwend met de 17 afleveringen, staan er ook nog wat bonusitems op de dvd's.

Voor de fans is er geen twijfel over mogelijk of ze deze de box moeten kopen of niet. Deze hoort gewoon in de verzameling net zoals de vorige delen. Samen met de 17 afleveringen kunnen de fans ook nog genieten van een lading extra’s waar je wel een uurtje of twee mee zoet kan zijn. Een heel groot voordeel van deze dvd-box is dat het hele seizoen gewoon in 1 box zit. Je komt tegenwoordig zoveel series tegen die hun seizoenen opdelen in twee boxen om er meer geld voor te vangen. Dik pluspunt dus. De box krijgt van ons 4,5 ster.

Label: Walt Disney Studios Home Entertainment
Releasedatum:11 november 2009 Kijkwijzer:
Waardering box: Waardering extra's: