Ratchet & Clank: Size Matters

Ratchet & Clank behoren sinds hun eerste game voor de PlayStation 2, in november 2002, tot de meest succesvolle platform figuren. Samen met Jak & Daxter waren ze heer en meester in het platformgenre op de PlayStation 2. Na het verschijnen van de PlayStation Portable was te verwachten dat Sonys paradepaardjes ook de overstap naar dit platform zouden maken, en dat is gebeurd in de vorm van Ratchet & Clank: Size Matters. Nu, een jaar na het verschijnen van de PSP-versie, keert de game terug naar zijn roots, met een release op de PlayStation 2.

Natuurlijk is er een aantal verschillen tussen de PSP en de PlayStation 2. Qua kracht komen ze wel ongeveer overeen, maar het grootste verschil is natuurlijk het formaat van het beeld. Het scherm van je PSP is amper te vergelijken met het scherm van een TV, dus een directe port is niet zomaar gedaan. Daarnaast heeft de PS2-controller veel meer knoppen dan de PSP, dus er was werk aan de winkel voor High Impact Games, om de game goed over te zetten.

De PS2-versie van de game is wat betreft gameplay exact hetzelfde als de PSP-versie. Ratchet & Clank genieten van een rustige vakantie als er een meisje naar Ratchet loopt die een foto van hem wil maken omdat ze een werkstuk maakt over helden. Om een lang verhaal kort te maken komt het er uiteindelijk op neer dat Ratchet & Clank het meisje moeten redden van een kidnapper. Hiervoor moeten ze een heel aantal planeten langs waar ze missies moeten volbrengen en waarbij ze gebruik kunnen maken van hun complete wapenarsenaal vol vreemde wapens zoals je die ook in eerdere games tegen kwam.

De missies variëren van gewoon springen en schieten, zoals je gewend bent van platformers, tot race-missies waarbij je op een hoverboard een traject af moet leggen. Het vervelende van deze missies is dat de route niet heel erg duidelijk is aangegeven. Het spel heeft een lineaire opzet, je kunt dus niet verder voordat je een bepaalde missie gehaald hebt. Regelmatig zul je dus even vast zitten bij deze race-missies voordat je weer verder kan. Mocht je een missie gehaald hebben, dan kun je altijd weer terug keren naar deze missie om hem nog een keer te spelen, of om items te zoeken die je gemist had. Items verzamelen is namelijk een ander belangrijk punt in een platformer. In deze game kun je Titanium Bolts verzamelen waarmee je skins kunt kopen, en door de levels heen kun je armor sets vinden. Deze armor sets bestaan uit vier delen, een helm, een borststuk, handschoenen en laarzen. Heb je alle vier de delen tegelijk aan, dan krijg je speciale krachten welke je helpen in je zoektocht naar het meisje.

De overzetting naar de PS2 is op zich prima gedaan, maar er is toch een aantal dingen dat niet helemaal vlekkeloos werkt. De camera werkt niet altijd even soepeltjes en is soms erg vervelend. Daarnaast is aan de lichtinval en de textures te zien dat het om een port gaat, maar echt ergerlijk is dat niet. De developer heeft geprobeerd om de game zoveel mogelijk aan te laten sluiten op de eerdere PlayStation 2-games en dat is prima gelukt. De besturing is zo op te pakken voor iedereen de een eerdere Ratchet-game heeft gespeeld omdat het exact hetzelfde is, maar ook nieuwe Ratchet-spelers hebben de besturing zo onder de knie.