Kinectimals met beren

Kinectimals

Kinect is een jaar oud en dus verschijnen van de geslaagde games een tweede deel. Kinect Sports: Season Two, Dance Central 2 en natuurlijk een tweede versie van de game die volgens velen de leukste of in ieder geval de schattigste Kinect-game was: Kinectimals.

Deze nieuwe Kinectimals-game is geen deel twee, maar gewoon het eerste deel met een uitbreiding waardoor je nu ook met beren kunt spelen. Mensen die het origineel al hadden kunnen deze berenuitbreiding kopen als DLC voor 1200 MSP. In de winkel kun je de nieuwe versie met beren én katachtigen voor een adviesprijs van vijftig euro aanschaffen. Let echter wel goed op dat je de juiste versie koopt, want de game zonder beren ligt ook nog in de meeste winkels voor vaak dezelfde prijs.

Schattig
In Kinectimals kun je jouw eigen katachtige of beer kiezen waarmee je vervolgens allerlei avonturen kunt beleven. Je kunt standaard kiezen uit vijf katachtigen en vijf beren. De basisdieren waar je uit kunt kiezen zijn de bekendste soorten zoals bijvoorbeeld de grizzlybeer, tijger en de pandabeer. De beren en katachtigen hebben eigen gameplay en met beide soorten kun je een eigen landkaart vol uitdagingen verkennen. De basis van Kinectimals zijn natuurlijk de katachtigen en met hen kun je dan ook langer aan de slag omdat er meer te doen en te verkennen is. De beren bieden minder gameplay, maar alsnog ruim voldoende.

kinectimals

Kinectimals richt zich op kinderen. Verwacht geen bloeddorstige gevechten waarin een tijger een schattig hertje in tweeën scheurt, maar eerder aan schattige welp die vrolijk heen en weer springt, onder zijn kin gekriebeld wil worden en erg leergierig is. Je kunt op verschillende manieren met een welp aan de slag. Je kunt hem truukjes leren zoals dood liggen of een soort kiekeboe, maar je kunt ook met een van de vele voorwerpen aan de slag zoals een strandbal om mee over te gooien en een kleine radiografisch bestuurbare auto om grote paddenstoelen mee kapot te rijden. Alle voorwerpen hebben zo hun eigen manier van interactie en daarbij behorende mini-games en doelen die je kunt behalen. Als je opdrachten goed doet unlock je steeds meer delen van de landkaart in het spel en de daarbij behorende mini-games en speciale voorwerpen. Ook nieuwe beren en katachtigen kun je unlocken door goed te spelen zoals een soort Lynx en rode panda's. Ongeacht met welk dier je speelt en welke voorwerpen je gebruikt blijft het een game waarbij de schattigheid van het scherm af spat.

Beren
Waar de kattige variant van Kinectimals zich afspeelde op Lemuria, is voor de berenuitbreiding een gloednieuw eiland gevonden, genaamd Mira. Beren zijn natuurlijk compleet andere dieren dan katachtigen en dat is duidelijk te merken aan hun gedrag en ook in de bijbehorende mini-games. Je leert je jonge beer apporteren, in bomen klimmen en hoe hij een vis moet vangen. Daarnaast kun je ook de meeste voorwerpen voor katten gewoon gebruiken bij beren of zijn deze lichtelijk aangepast. In totaal zorgt de beren uitbreiding voor een uur of tien aan extra gameplay.

Kinectimals

Hoewel het spel op kinderen gericht is, is het helaas niet Nederlands gesproken. Wel staan alle Engels gesproken teksten in het Nederlands bovenaan het scherm. Er wordt soms echter redelijk snel gesproken en zeker voor beginnende lezers zal het erg lastig zijn om de teksten goed te volgen. Gelukkig is de gameplay redelijk duidelijk waardoor ook een kind dat nog niet kan lezen vrij snel door zal hebben wat hij of zij precies moet doen in het spel. Bij de mini-games kan een andere speler ook heel gemakkelijk meedoen en het naderhand proberen, mocht een mini-game toch te lastig zijn of als je een erg goede score neer wil zetten om veel geld te ontvangen. Met dit geld kun je vervolgens in de winkel allerlei accesoires voor je dier kopen zoals een blingbling halsband.

Kinectimals is waarschijnlijk een van de Kinect-games met de langste levensduur. De beren zijn een leuke nieuwigheid in de game en zorgen ervoor dat deze levensduur alleen nog maar langer is geworden. Ook al is de gameplay zelf niet heel anders, voelt het toch anders en ziet het er anders uit. Het spel is afwisselend, biedt genoeg om te doen en heeft een hoog schattigheidsgehalte. Kortom, de perfecte game voor een rustige kerstvakantie!

Cijfer
+ Veel vrijheid om te kiezen wat je wil doen
- Niet Nederlands gesproken, enkel in tekst