Game: Yoostar 2: In the Movies

Yoostar 2: In the Movies is speelbaar op de PlayStation 3 met Move en de Xbox 360 met Kinect. Deze review is gebaseerd op de Xbox 360 met Kinect-versie.

Yoostar

Als klein jongetje of meisje heb je een droom. Profvoetballer worden bijvoorbeeld, of zangeres. Voor vrijwel elke droom bestaat er al een game. In FIFA kun je zelf de profvoetballerladder beklimmen en met SingStar kun je net doen alsof je gigantisch goed kunt zingen. Alleen voor mensen die droomden om acteur worden was er nog geen geschikte game, maar nu is er Yoostar 2: In the Movies.

Hoewel Yoostar 2 aan de titel te zien duidelijk een tweede deel is, had ik voor de aankondiging van dit tweede deel nog nooit van de serie gehoord. Deze game is enkel in de VS verschenen voor de PC en Mac en was een soort filmkaraoke-game. Het spel werd geleverd met een camera waarmee je zelf in de scénes mee kon spelen maar waardoor het spel ook direct honderd dollar kostte.

Met Yoostar 2 hoopt de serie door te breken bij het grote publiek, mede doordat het spel nu niet meer gebundeld is met speciale hardware, maar nu gebruik maakt van algemene hardware. Voor de Xbox 360-versie is dit de Kinect-camera en voor de PlayStation 3 de Move startersset. Zonder de benodigde accessoires is het spel niet speelbaar.

Yoostar

I'll be back!
Yoostar 2
is een game uit het rijtje van SingStar en Rock Band, hoewel nu niet de muziek het belangrijkst is, maar je timing en uitspraak. De game bevat tachtig fragmenten uit bekende films. Hierbij is niet gekozen voor goedkopere tweederangsfilms, maar vooral voor fragmenten met bekende quotes. Denk bijvoorbeeld aan "l'll be back", "It's alive!" en "I'll make you an offer you can't refuse" uit respectievelijk The Terminator, Frankenstein en The Godfather. Andere bekende films waar fragmenten van zijn opgenomen zijn The Blues Brothers en The Italian Job, en recenter 300, Kick-Ass en The Hangover. Ook van de series Mad Men en CSI: Miami zijn korte fragmenten te spelen. De meegeleverde scenes zijn dus een erg goede selectie maar mocht je toch niet geheel tevreden zijn dan kun je uit de Yoostar-store nog vele andere fragmenten gratis of tegen betaling downloaden.

De Kinect-versie van Yoostar 2 maakt gebruik van de Kinect-camera en de ingebouwde microfoon. Zorg ervoor dat je de optie om de microfoon te gebruiken om te chatten hebt ingeschakeld, anders wordt je stem niet opgenomen. Het is sowieso raadzaam om de Kinect-instellingen voor geluid opnieuw door te lopen zodat je geen last hebt van echo of ruis. Door te bewegen met je armen bedien je vervolgens het menu in het spel totdat je een scéne naar wens hebt uitgekozen. Sommige films bevatten meerdere scénes waarna je na de keuze van de film nog een extra keuze hebt welke scéne je wilt spelen. Indien een scéne met meerdere mensen gespeeld kan worden kun je als je alleen speelt kiezen wie je wilt spelen, of je kunt gezamenlijk spelen. Er verschijnt een omlijning van de speelbare personages op het scherm en je moet je zo voor de camera positioneren dat je ongeveer in die omlijning valt. Alles om je heen wordt vervolgens weggeknipt en op de TV zie je jezelf staan in de betreffende scéne. De tekst verschijnt vervolgens op een karaoke-manier in beeld en na de opname wordt het filmpje direct getoond.

yoostar

Karaoke
Het spreekt misschien voor zich maar de game bevat Engelstalige films en dus is ook de te spreken tekst allemaal Engelstalig. Daarnaast verschijnt de tekst op het scherm terwijl je in de scene zelf misschien de andere kant op hoort te kijken. Dit zorgt ervoor dat je pas écht goed uit de verf komt als je ook daadwerkelijk het fragment goed kent zodat je niets meer hoeft te lezen. Het spel bevat echter twee verschillende spelmodi. In de ene modus gaat het erom dat je de scene zo goed mogelijk nadoet, waarbij overigens enkel op de tekst wordt gelet. De andere modus is een soort vrij spelen waarbij je eigen teksten kunt verzinnen die helemaal niets met het originele fragment te maken hoeven te hebben. Vrijwel alle fragmenten bestaan uit een interactie tussen twee of meer personen waarvan de één gewoon de scene volgt, dus hier kunnen leuke foute gesprekken uitkomen.

Hoewel Yoostar 2 twee speler co-op bevat is het spel vooral gericht op de singleplayer. Multiplayerscenes zijn er vrij weinig en dat komt vooral door de scenes zelf. Multiplayer is alleen mogelijk als je beide ongeveer dezelfde plaats in het scherm aan kunt houden en een dialoog waarbij continu tussen twee spelers wordt geschakeld wordt daardoor al erg lastig. Dit is wel erg jammer want juist het naspelen van een scéne met je vrienden maakt deze game erg leuk. De ontwikkelaar had dit redelijk goed op kunnen lossen door beide spelers los van elkaar hun dialoog te laten houden en deze daarna in elkaar te schuiven om er één fragment van te maken. Dit is een gemiste kans en een duidelijk verbeter puntje voor volgende keer!

Mocht je een leuk filmpje gemaakt hebben dan kun je deze uploaden naar de Yoostar-website en vervolgens delen met je vrienden. Het enige minpuntje hieraan is dat je het filmpje niet zelf kunt verspreiden, maar enkel de link naar het filmpje op de Yoostar-site. Ik gok dat dit te maken heeft met de rechten van de filmfragmenten, maar jammer is het wel.

Yoostar

Hoewel er qua Kinect-besturing nog wel wat aan te merken valt, door de menus bladeren gaat bijvoorbeeld niet altijd zoals je wilt, is de basis van het spel prima in orde. De selectie van scenes is erg goed gedaan en het is vooral heel erg leuk om te spelen. Het is wel jammer dat de multiplayermogelijkheden beperkt zijn en dat je jouw creaties niet helemaal vrij kunt verspreiden. Een goede acteur zul je er nooit van worden, net als dat je nooit een goede zanger zult worden van veelvuldig SingStar spelen, maar dat is ook helemaal niet de bedoeling van dit spel. Dit spel is puur gemaakt om met vrienden te spelen en daarna hard te lachen om de verzameling slechte filmpjes, en daar slaagt het goed in!

Cijfer
+ Goede scéneselectie en DLC
- Beperkte multiplayer