Move Fitness

Toen Wii Fit werd aangekondigd een aantal jaar geleden was niemand erg enthousiast. De fitnessgame bleek echter een groot succes, en vele andere fitness-games volgden. De een met wat groter succes dan de ander. Move Fitness zorgt ervoor dat je met je Move-controllers fanatiek aan de slag kunt.

basketbal

Move Fitness is enkel te spelen met PlayStation Move-controllers. Controllers inderdaad, want je hebt in elke hand één controller nodig en met slechts één Move-controller is het spel niet speelbaar. In beide handen heb je één controller en de bewegingen daarvan worden gevolgd door de PlayStation Eye-camera. Wat je in de tussentijd met je benen doet is van minder belang, deze worden niet herkend zoals dat bijvoorbeeld in Your Shape voor Kinect wel het geval is. In een aantal oefeningen gebruik je wel je benen, bijvoorbeeld in de basketbaloefening waarin je een bal moet oppakken en in de basket moet gooien, maar hierbij wordt ook enkel gekeken of de controllers naar beneden gaan. Of je een bal oppakt met gebogen rug of terwijl je door de knieën zakt maakt dus voor het spel niet uit. Naast twee controllers en de camera heb je ook nog genoeg ruimte nodig. Er wordt van je verwacht dat je druk slaat en springt, dus wat ruimte om dit te doen zonder dat je iemand per ongeluk een gebroken kaak slaat is aan te raden.

boksen

Een beperkte aanvulling
Move Fitness
is geen game die ervoor zorgt dat je je abbonement bij de sportschool op kan zeggen. De game is enkel een aanvulling of begin van echt fitness. De oefeningen die je doet zijn in spelvorm gegoten om ze leuk te maken, zoals bijvoorbeeld op de juiste plaats een dummy slaan of het kapot slaan van tig kleine ruitjes. In totaal bevat het spel 28 activiteiten, maar sommige activiteiten komen vrijwel overeen waardoor het aanbod erg beperkt lijkt. Het spel bevat daarnaast geen diepere laag. Bij Wii Fit kon je bijvoorbeeld moeilijke versies of nieuwe activiteiten unlocken als je genoeg speelde, maar niets van dit alles in Move Fitness. Je begint met 28 beschikbare activiteiten en hoe vaak je ook speelt, het zullen er 28 blijven en ze worden ook niet moeilijker.

Om het spel interessant te houden zijn er speciale doelen die je kunt behalen. Ook hierbij hoef je geen beloning te verwachten, maar het zorgt er wel voor dat je toch je best gaat doen om het doel te behalen. Doelen kunnen dingen zijn als een nieuwe high score neerzetten in een activiteit of een bepaalde activiteit een X-aantal keer spelen. Deze doelen lijken random te zijn. Juist deze willekeurigheid is erg jammer in de game. Het voordeel van een fitness-game boven zelf aan de slag gaan is dat je gemakkelijk een programma kunt volgen dat jouw gegevens bijhoudt en het programma indien nodig daar op aanpast. Qua statistieken bijhouden doet Move Fitness het erg goed met grafieken waarin je kunt zien hoe actief je was en hoeveel calorieën je hebt verbrand. Daarnaast zijn er online leaderboards waardoor je jouw activiteiten kunt vergelijken met wat anderen gedaan hebben. Wat je zelf voor highscore gehaald hebt met een activiteit staat aan de zijkant van het scherm. Hier kun je precies zien of je jezelf verbetert. Je dient dus wel zelf conclusies te trekken uit alle data die je voorgeschoteld krijgt.

bewegen

Helaas ontbreekt het persoonlijke tintje. Het spel bevat welliswaar een trainer die je zelf kunt uitkiezen, maar veel meer dan laten zien wat de bedoeling is doet hij niet. Nuttige tips of adviezen blijven uit en dat is juist wat een fitness-game meerwaarde kan geven. Om het spel eigen te maken kun je wel je eigen playlists met muziek samenstellen en de voorgeprogrammeerde routines, waarmee je bijvoorbeeld speciaal aan je buik werkt, aanpassen qua inhoud en lengte.

Hoewel Move Fitness an sich geen slechte game is, zijn er gewoon veel betere fitness-games op de markt. Zelfs de eerste Wii Fit-game geeft meer voldoening en een grotere drive om te gaan spelen en dat is jammer. Tegenover concurrentie als EA Sports Active (2) en Your Shape komt Move Fitness gewoon als zwakkere game uit de bus en dat is iets waar zelfs de budgetprijs waar de game voor in de winkel ligt niets aan kan veranderen. Leuk voor de mensen die gewoon af en toe iets sportiefs willen doen zonder ergens naar toe te willen bouwen, maar wil je dat wel dan kun je beter een andere fitness-game uitzoeken. Of, nog beter, gewoon naar een echte sportschool gaan!

Cijfer
+ Je eigen playlist kunnen toevoegen
- Geen beloningen of unlockables