Maelstrom

The Ascention
De tweede factie die zich aandient zijn de Ascention. De Ascention heeft een totaal andere aanpak op het gebied van oorlog voeren dan de Remnants. Zo nemen zij vooral high-tech mobiele oorlogvoering als uitgangspunt. Dit uit zich vooral in het geavanceerde wapentuig van de Ascention, zo gebruiken zij geen kogels en granaten meer maar lasers en kunstmatige bliksem. Tevens kunnen alle Ascention-voertuigen zich transformeren om een andere rol aan te nemen. Zo kan bijvoorbeeld de standaard tank van de Ascention, de Crusader, zich transformeren tot een enorme robot, de Lancer, die een langeafstandswapen tot zijn beschikking heeft. Als een unit zich transformeert veranderen ook zijn eigenschappen, zo is een Crusader tank beter bepantserd dan de Lancer maar kan het bij lange na niet dezelfde hoeveelheid schade aanrichten.
Transformeren is ook het belangrijkste element van de basissen van de Ascention. De Ascention neemt als uitgangspunt van al zijn gebouwen een log voertuig, de Vanguard. Deze Vanguard kan op zich waar dan ook transformeren in een command centre, research centre of een replication plant. Om nieuwe gebouwen en units te verkrijgen moet je vaak de Vanguards upgraden, dit betekent dat je vaak gebouwen terug moet transformeren tot een Vanguard, deze moet upgraden om zo in een verbeterde versie van een gebouw te kunnen transformeren. Dit in combinatie met het feit dan een Ascention speler een beperkt aantal Vanguards kan bouwen zorgt ervoor dat deze constant zijn basis aan het upgraden is. Ook de maximale hoeveelheid units is verbonden aan hoe geavanceerd de gebouwen zijn van de Ascention, het is dus van belang dat je snel begint met upgraden van je basis om zo snel mogelijk een slagvaardig leger op te bouwen.
Waar de Ascention niet veel van afwijkt in vergelijking met de Remnants is op het vlak van de resources. Ook de Ascention heeft zonne-energie en water nodig, het enige punt waarin zij afwijken is dat zij geen scrap nodig hebben maar DNA. De beste (en enige) bron van DNA zijn de ondergrondse shelters, hier kan de Ascention zijn Manipulator robots op los laten. Deze robots brengen DNA van de shelters naar de Ascention command centre, het is dus niet nodig om naast een shelter een basis te bouwen, je moet als Ascention speler alleen je Manipulators een veilige doorgang leveren van de shelter naar de command centre. Manipulators hebben ook een ander nut dan alleen het leeg halen van shelters, zij kunnen namelijk ook terraformen, net zoals de Remnant Scavengers.
De Ascention is een factie die vooral personen aan zal spreken die van een flexibele, mobiele aanpak van RTS games houden. Zo kan je waar dan ook een basis bouwen, kan je deze basis ook wanneer je wilt verplaatsen en zul je ook de mogelijkheid hebben om tijdens het gevecht je units te transformeren om een zorgelijke situatie de meester te blijven.

<\/center>


Hai-Genti
Terwijl de Ascention en de Remnants elkaar aan het bevechten zijn komen er steeds vaker meldingen binnen van vreemde wezens. Ook zijn er onverklaarbare overstromingen waargenomen, en deze overstromingen nemen toe.
De oorzaak van deze meldingen is het buitenaardse Hai-Genti ras, dit ras heeft zijn eigen thuiswereld nogal uitgebuit en zijn toe aan een nieuw onderkomen, en de Aarde lijkt hun wel wat. De beste manier om een planeet over te nemen is, volgens de Hai-Genti, om het wezen dat aan de bovenkant van de voedselketen staat uit te roeien, en laten die wezens nu net mensen zijn.
Anders dan de mensen gebruiken de Hai-Genti geen metaal of kunstmatig wapentuig, de Hai Genti zijn 100% biologisch, en gebruiken allerlei organisch wapentuig om de vijand te vernietigen.
Om dit wapentuig te maken hebben de Hai-Genti natuurlijk grondstoffen nodig, en na verkenning van de aarde is de mensheid uiterst geschikt als grondstof.
Dit is ook een van de meest in het oog springende verschillen van de Hai-Genti, zij hebben minder resources nodig dan de mensen, namelijk Biomass en water. Biomass verkrijgen de Hai-Genti door zowel het bouwen van Biomass farms op de ondergrondse shelters van de mensen als door het verwerken van gevallen vijanden. Een ander punt waarin de Hai-Genti erg verschillen met de twee menselijke facties is het gebruik van water. Waar de mensen water oppompen voor consumptie, pompen de Hai-Genti water op om een beter leefgebied te creëren. Dit betekent dat de Hai-Genti water oppompen om gehele gebieden onder te later lopen, zo voelen de Hai-Genti zich meer \\\"thuis\\\" op aarde.
Hai-genti bouwen geen legers en basissen, ze groeien ze. Vanuit de ruimte worden er spores en eggs op het aardoppervlak gedropt, deze kan je door laten groeien als je genoeg resources hebt verkregen. Dit is vergelijkbaar met het upgraden van je basis zoals bij de Ascention, maar anders dan de Ascention is de Hai-Genti basis immobiel. Op het gebied van uitbreiding van de basis komen de Hai-Genti overeen met de Remnants. Ook de Hai-Genti kunnen veel gebouwen plaatsen om hun maximale hoeveelheid units op te pompen, maar anders dan de Remnants moet eerst de basis dermate geupgrade zijn dat je nieuwe gebouwen überhaupt kan maken. Dit zorgt ervoor dat qua basis bouwen de Hai-Genti zich tussen de eigenschappen van de Remnants en de Ascention bevindt, zo kan je nooit zo snel een basis bouwen als de Remnants maar sneller uitbreiden dan de Ascention.
Door gekoppeld te zijn aan minder resources is het voor de Hai-Genti mogelijk om erg snel een enorm leger op te bouwen, weliswaar zonder geavanceerde units (om deze te bemachtigen moet je eerst je basis vaak upgraden), maar desondanks erg effectief als ze dichtbij de vijand kunnen komen. Als Hai-Genti kan je dus je vijanden overrompelen door een immens leger op ze af te sturen terwijl zij hun basis nog maar half af hebben.

<\/center>

Hai-Genti is als factie erg veelzijdig, maar vooral gericht op de aanval van veel units op korte afstand. Als je als speler houdt van de Zerg uit Starcraft zal je dol zijn op de Hai-Genti.