Tabula Rasa
Anders dan het gros van de MMORPG\'s op de markt zijn er in Tabula Rasa geen fleurige boomknuffelende elfjes, bezopen maar oh zo volhardende dwergen of uiterst inventieve gnoompjes te vinden, het spel speelt zich namelijk af in de nabije toekomst van de mensheid.
Deze toekomst is niet echt rooskleurig te noemen: de aarde is op zeer gewelddadige wijze aangevallen en (hoogstwaarschijnlijk) bezet door een buitenaards ras genaamd the Bane. Alleen een handvol geselecteerde personen kregen de mogelijkheid om van aarde te vluchten om zich voor te bereiden op een tegenoffensief om zo de Bane voorgoed te verjagen van de Aarde.
Zoals jullie kunnen raden is het personage dat je zelf kan samenstellen n van deze geselecteerde personen, het is aan jouw personage om verzet te bieden tegen de Bane en in feite de aanhoudende oorlog te winnen.
Zodra je begint met het spelen van Tabula Rasa is word je in een oorlog geplaatst waarin je personage n van de soldaten is: fall in soldier!. Iedereen heeft dezelfde rang en mogelijkheden in het begin van het spel: dat van de recruit. Een recruit is een manusje van alles, maar je kan je personage al snel laten specialiseren in bijvoorbeeld geweren of het gebruik van speciale Logos-krachten.
Later in het spel kan je echt een carrire kiezen zoals dat in het begin van een willekeurige andere MMORPG kan. Er zijn beslissingsmomenten op level 5, 15 en 30 waarin je een specialistisch pad moet kiezen voor je personage. Denk hierbij niet dat je je keuze nooit kan terugdraaien: op ieder van deze beslissingsmomenten krijg je de mogelijkheid om je personage te klonen, hierdoor kan je verschillende klassen uitproberen zonder dat je telkens van voor af aan moet beginnen bij het opzetten van een nieuw personage. Het grote voordeel hiervan is duidelijk: je hoeft niet meer telkens hetzelfde begin door te lopen om een andere carrire te kiezen voor een personage, ook hoef je niet telkens een ander personage samen te stellen. Je hoeft alleen een nieuwe voornaam voor je personage te bedenken.
In de twee werelden waar je personage in Tabula Rasa wordt heengezonden zijn veel quests te vinden. Deze worden opgedragen door de officieren binnen het leger van de mensen en hun alien bondgenoten, de “Allied Free Sentients” oftewel de AFS. Veel van deze quests hebben dezelfde structuur als de standaard MMO-quests; dat wil zeggen dat je te maken krijgt met non playable characters die je personage moet begeleiden, belangrijke voorwerpen die je personage moet vinden of hordes Bane soldaten die je personage moet omleggen. Je kan er ook voor kiezen om met een groep bepaalde instances in te gaan. Instances zijn bekend van onder andere World of Warcraft en Dungeons and Dragons Online. Dit zijn gebieden waar je met een team van spelers binnen kan komen zonder de kans te hebben dat er een ander team op dezelfde tijd aanwezig is. Hierdoor word je niet gestoord door anderen en kan je gerust de omgeving naar hartelust plunderen.
Heeft Tabula Rasa dan geen originele quests? Zeker wel: binnen iedere zone van het spel zijn een aantal basissen te vinden die betwist zijn. Dat betekent dat de AFS en the Bane hier om de haverklap om vechten, en jouw personage kan helpen om deze basissen te verdedigen of juist aan te vallen.
Wanneer deze basissen onder de controle zijn van de AFS krijg je toegang tot nieuwe quests, mocht the Bane de basissen overnemen als je bezig bent om een dergelijke quest af te ronden kan je de quest niet afronden. Het is dus erg belangrijk dat deze basissen in de handen blijven van de AFS.
Een bijkomend voordeel van het aanvallen en verdedigen van deze basissen is dat je er tokens voor krijgt. Als je tokens verzamelt kan je nieuwe wapens en stukken uitrusting krijgen van officieren, ook vergaar je er best veel experience points mee. Hoe dan ook, het is erg leuk en verdienstelijk om de betwiste basissen een bezoekje te brengen.