DVD: Storm Warning

Soms lees je weleens in de krant dat een psychopaat iemand anders het leven zuur heeft gemaakt. De krant van wakker Nederland rept dan vaak van een horrormoord zoals we die in Saw of soortgelijke films konden zien. Het is natuurlijk maar de vraag of in dit soort gevallen de kip of het ei eerder was. Putten de filmmakers inspiratie uit de gruwelijke verhalen van de werkelijkheid of zijn er idioten die denken dat het leuk is om andere mensen op een filmische manier leed toe te brengen? Welk van de twee stellingen ook waar is, de laatste jaren is er een flinke toename in het aantal films waarin gemarteld wordt. Een van de nieuwste 'aanwinsten' binnen het genre is de Australische horror Storm Warning. Althans, dat wordt gesuggereerd. De film komt rechtstreeks uit op dvd en is inmiddels overal verkrijgbaar.

Rob en Pia hebben een gezellig boottochtje in de planning, maar al snel blijken ze hopeloos te zijn verdwaald. Van het vasteland belanden ze op een afgesloten eilandje. Door de naderende storm moeten ze onderdak zoeken, in een afgelegen boederij besluiten ze te schuilen, maar dat blijkt niet zo'n goed plan te zijn. Als de eigenaren van de woning, vader en twee zoons, thuiskomen, wordt de situatie al snel grimmig. Ze zijn bang dat hun criminele activiteiten, zoals de hennepkwekerij in de schuur, worden ontdekt en hebben het niet zo op de bezoekers. Al snel wordt duidelijk dat Rob en Pia moeten zien te ontsnappen, maar de familie heeft heel andere plannen met de twee.

Het is maar de vraag of de makers van Storm Warning hun publiek een beetje kennen. Zeker in het begin zal namelijk een groot deel van de kijkers afhaken en iets anders opzetten. Het lijkt namelijk alsof de karakters er in Storm Warning echt toe doen, zoveel tijd krijgen we om de twee hoofdpersonen te leren kennen. Een niet ter zake doende discussie in de auto, een miserabel vistochtje op zee en een flinke hoeveelheid suspensemuziekjes die valse hoop opwekt. De film is dan ook al een goede dertig minuten onderweg voordat er ook maar iets gebeurt. In de tijd van videoclips en een korte aandachtsspanne is dat een flinke zit. Wat ook niet echt mee wil helpen zijn de vlakke acteerprestaties van Nadia Fares en Robert Taylor (ze hebben beide in ieder geval de workshop 'bezorgd kijken voor acteurs' gevolgd). Het is dat Nadia haar looks nog een beetje meeheeft en een wetsuit haar verdomd goed staat, maar anders had je als kijker het liefst de twee hoofdpersonen zelf willen begeleiden naar het hiernamaals. Niet alleen aan de acteurs is af te leiden dat het budget en aantal filmdagen te schaars is geweest; tot vervelens toe worden we getrakteerd op beelden van donkere wolken, schaduwen op het water en -jawél- bezorgd kijkende acteurs.

Nee, Storm Warning kent een hoop tekortkomingen. Te weinig suspense, magere acteerprestaties en teveel van hetzelfde. Maar het is niet alleen maar kommer en kwel; als de actie eenmaal begint, vliegt de tijd voorbij. Daarbij moet je dan wel genoegen nemen met een aantal oliedomme beslissingen en onrealistische wendingen. Daarnaast is te zien dat het -weinige- budget voornamelijk op is gegaan aan decor: de boerderij waar alle gruwelijkheden zich afspelen ziet er lekker spooky uit.

Tsja, Storm Warning is een zeer matige horror. Alhoewel het moeilijk is de film uitsluitend te beoordelen als horror. Eigenlijk is het meer een thriller met een beetje horror. Jammer genoeg wordt de spanning amper opgebouwd, de intro duurt veel te lang, de 'gore' wordt er soms met de haren bijgesleept en het acteerwerk is benedenmaats. Als je de te lange intro eenmaal hebt doorstaan, gaat het gelukkig gelijk een stuk sneller. De actie is onderhoudend, al werkt de vreselijke muziek niet mee.

Label: Dutch Filmworks Releasedatum: 10 oktober 2008 Kijkwijzer: Waardering film: - Waardering extra's: nvt