DVD: Heroes 3

Een van de meest verrassende series van de afgelopen jaren is Heroes. Schrijver Tim Kring combineerde een soort cartoonachtige helden met superkrachten met een aantal 'gewone' stervelingen. Mensen die soms niet eens op de hoogte zijn van hun krachten en ze ook niet altijd onder controle hebben. In de voorgaande seizoenen zagen we hoe Sylar de ene na de andere Hero om het leven bracht om hun krachten over te nemen. Daarnaast werd er steeds meer duidelijk over de herkomst van de Heroes en de verschillende organisaties die zich er mee bemoeien. Maar het was niet allemaal even verhelderend, waardoor de fans toch hoopten dat gaandeweg de serie steeds meer puzzelstukjes op hun plek zouden vallen. De eerder dit najaar uitgebrachte dvd met het derde seizoen zou veel vragen moeten beantwoorden, maar of dat ook lukt?

Het derde seizoen is in twee delen opgesplitst. Het eerst deel kreeg de titel "Villains", het tweede deel "Fugitives". Ook in dit derde seizoen speelt Peter Petrelli een soort hoofdrol tussen de andere sterren. Hij wordt aan het einde van het tweede seizoen doodgeschoten door zijn broer Peter, omdat deze in de toekomst gezien heeft dat Nathan -ogenschijnlijk met kwade bedoelingen- achter de andere heroes aanzit. De moeilijke beslissing om zijn broer neer te schieten heeft echter verstrekkende gevolgen. Ondertussen is Sylar weer in zijn oude staat teruggekeerd en probeert hij wederom de krachten van de diverse helden te ontnemen, waarbij hij vooral zijn pijlen op Clair Bennet heeft gericht. Maar er zijn ook nieuwe karakters in de serie, zoals Daphne, die zo hard kan rennen dat ze in een oogwenk de wereld rond kan. Ondertussen 'stuntelen' onze Japanse helden nog steeds door de serie heen, waarbij ze vooral de nodige problemen hebben met Adam Monroe (The artist formerly known as Takezo Kensei) en Daphne.

Het is ondoenlijk om een accurate omschrijving te geven van wat er allemaal gebeurt in het derde seizoen. De schrijvers, die in de voorgaande delen hun voortreffelijke kunnen lieten zien, waren blijkbaar bang dat de serie te saai zou worden en hebben daartoe dit derde deel volledig volgepropt met ontwikkelingen. Geen slimme zet, want alhoewel het verhaal over de superhelden allesbehalve geloofwaardig was, werd Heroes met zoveel rust en precisie gebracht dat het bijna realistisch overkwam. In dit derde seizoen is echter weinig van die rust en precisie overgebleven. Sterker nog, alhoewel de serie nog steeds erg vermakelijk is, is het tegelijk vrij rommelig geworden. Karakters worden nog maar half uitgewerkt, belangrijke plotwendingen komen zonder verklaring uit de lucht vallen en de verhaallijnen lijken zelfs enige gaten te bevatten. Erg jammer, want het doet afbreuk aan de perfectie die de serie in de eerdere delen leek te vertonen.

De release op dvd is vrij uitgebreid. De 25 afleveringen zijn op zes disks gezet en worden in de verpakking vergezeld door een bonusschijf met extra's. Deze disk bevat een kijkje achter de schermen, een aantal features over de helden zelf, alternatieve (deletete) scènes en een korte feature over het schrijven van de verhaallijnen. De extra's zijn wel interessant voor de fans, maar voegen niet zoveel toe als je het bonusmateriaal van de eerdere seizoenen al eens gezien hebt. De prijs van deze release, ongeveer 50 euro, is een flinke som geld, maar zeker het overwegen waard.

Label: Universal Pictures Releasedatum: oktober 2009 Kijkwijzer:
Waardering serie: - Waardering extra's:

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.