Film: Lust, Caution

Na het overweldigende succes van het Oscarwinnende Brokeback Mountain draait nu de nieuwste film van de Chinese regisseur Ang Lee in de bioscopen. Se Jie, oftewel Lust, Caution, is zijn eerste Chinese film sinds Crouching Tiger, Hidden Dragon. Lee heeft met ruim twee-en-een half uur de tijd genomen om het verhaal te vertellen over de studente Wang, gebaseerd op het gelijknamige korte verhaal van Eileen Chang.

Het Chinese Verzet
Het is 1938 en in Azië is de Tweede Wereldoorlog al van start gegaan wanneer de Japanners delen van China hebben bezet. Wang studeert als tweedejaars aan de universiteit van Hong Kong, waar de Japanners voorlopig nog buiten de deur worden gehouden. Ze leert er Kuang kennen, die haar overhaalt mee te doen in een toneelgezelschap. Ze voeren patriottistische stukken op, gericht tegen de Japanse overheersing. Kuang zelf is hierin nogal fanatiek en gelooft dat het opvoeren van vaderlandslievende stukken niet voldoende is. Hij haalt de toneelgroep over om deel te nemen aan een aanslag op het leven van meneer Yi, een Chinese collaborateur. Wang dient undercover te gaan om een affaire met meneer Yi uit te lokken. Het plan van het zestal mislukt en Wang vlucht. Ze vlucht naar Shanghai, waar ze haar oude leventje van studeren weer oppikt. Na drie rustige jaren stapt Kuang weer haar leven binnen. Hij is nog steeds actief in het verzet, en hij weet Wang over te halen haar tweede identiteit weer aan te nemen. Meneer Yi is nu hoofd van de binnenlandse geheime dienst geworden en wordt hierdoor sterker bewaakt dan voorheen. Wang weet tot hem door te dringen en ze gaat een stomende affaire met hem aan. Langzaam komt het verzet dichter bij het doelwit, alleen Wang raakt emotioneel gevangen in haar dubbelrol.

Kuang kijkt toe hoe het Chinese leger naar het front trekt

Prachtig drama
Lust, Caution is een pracht van een film geworden, wat we van Ang Lee hadden kunnen verwachten. Hij neemt alle tijd om ons vertrouwd te maken met de personages in de film. De relaties en gevoelens tussen alle spelers worden subtiel uitgediept, zodat we als kijker dicht op de gevoelens van Wang komen te zitten. Het verhaal ontvouwt zich in stijl, met grootse achtergrondmuziek en prachtige beelden. Het Hong Kong en Shanghai van de jaren ’40 zijn prachtig in beeld gebracht en er is duidelijk veel aandacht besteed aan de aankleding van de personages. En niet alleen China is mooi in beeld gebracht, de gedetailleerde bedscènes met Wang en Yi mogen er ook zijn. Het verhaal speelt zich af tijdens een belangrijke periode in de Chinese geschiedenis. Een China wat nog niet door het communisme van Mao te pakken was genomen, maar een China wat tegenstand probeerde te bieden tegen de Japanners. Ook dit gevoel van patriottisme wordt goed uitgedragen.

Toney Leung en Wei Tang als Yi en Wang

Lust voor het oog
Vooral de prachtige Wei Tang als Wang steelt de show. Niet alleen is ze gewoon een lust voor het oog, maar deze nieuwkomer geeft de kijker een perfect inzicht in haar worsteling. Ze glijdt langzaam maar zeker dieper in de seksuele relatie met de bikkelharde Yi, waarbij ze zichzelf probeert te behouden. Yi, gespeeld door de in China bekende Tony Leung, ziet zich zelf verliefd worden op de mooie Wang. Op zijn werk martelt hij verzetsstrijders totdat ze bekennen, in bed leeft hij zich op een andere manier uit op iemand die hem naar het leven staat. Lee-Hom Wang is sterk als de fanatieke verzetsstrijder Kuang. Zelf verliefd op Wang, moet hij toezien hoe zijn geliefde voor de zaak het bed deelt met de vijand. Minpuntje is dat zijn personage minder wordt uitgediept, maar veel tijd zal Ang-Lee vermoedelijk niet over hebben gehad.

Zo prachtig en meeslepend als Brokeback Mountain is Lust, Caution niet. Een even spetterend en sprankelend spektakel als Crouching Tiger, Hidden Dragon heeft Ang Lee er ook niet van gemaakt. Maar de film is een waardige toevoeging aan het grootse oeuvre van deze Chinese cineast. Lust, Caution neemt je op overtuigende wijze mee in een meeslepend verhaal, neergezet tegen een prachtige achtergrond.

Label: A-Film Releasedatum: 24 januari 2008 Kijkwijzer:
Waardering film: