Boek: Michael Byrnes - Het volmaakte relikwie

Alweer een Dan Brown-kloon? De boeken met bruine kaftjes, religieuze artefacten en duistere, eeuwenoude geheimen barsten de boekhandels uit. Elke uitgever meent DE opvolger van Dan Brown te hebben gevonden en legt het nieuwe boek ook met die leus in de boekhandel. Een soort 'the boy who cried wolf'-werking treedt in gang. Niemand gelooft het nog en geen enkele 'kloon' heeft de status van Dan Browns Da Vinci Code behaald. Inmiddels is de Brown-hype gelukkig een beetje afgezwakt, maar het genre van 'religieuze thriller' is opgestaan en lijkt overeind te blijven. Het siert uitgeverij Luitingh dat ze nergens reppen over 'de almachtige voorganger' van nieuwkomer Michael Byrnes, die met zijn debuutroman Het volmaakte relikwie een heel aardig product aflevert.

Het religieuze voorwerp
Het verhaal begint met een mysterieus en sfeervol proloogje. Het is het jaar 1292 en grootmeester De Gaudin ligt op sterven. Jacques de Molay kibbelt met de uitgemergelde man over een geheim voorwerp dat zich onder een tempel bevindt. Dan springen we naar het heden en naar de stad Jeruzalem, waar Salvatore Conte aan het hoofd staat van een bende zwaarbewapende professionals. In een goed georganiseerde en geweldig subtiel beschreven, maar toch sensationele overval op de Tempelberg, nemen ze slechts één specifiek voorwerp mee…

De wetenschappers
Voordat we naar Vaticaanstad springen om kennis te maken met de wetenschappers, kijken we nog even bij de personen die de aanval in Jeruzalem moeten onderzoeken. Juist dat onderdeel brengt het religieuze aspect sterk naar voren en is zelfs gezien de werkelijke, huidige situatie boeiend om te lezen. Als we dan toch naar de twee wetenschappers springen, de Amerikaanse genetica Charlotte Hennesey en de Italiaanse antropoloog Giovanni Brisei, is meteen duidelijk waar het gestolen voorwerp is. De verschillende verhaallijnen, het onderzoek naar de aanval op de Tempelberg en het onderzoek in Vaticaanstad, komen afwisselend aan bod in korte hoofdstukken. De roman blijft hierdoor lekker vlot leesbaar, zonder te vervallen in ellenlange en doodsaaie wetenschappelijke verhandelingen. Toch heeft Byrnes de wetenschappelijke kant erg goed neergezet. Met duidelijk zorgvuldige research heeft hij een boeiende situatie geschetst, waarin alle hoofdpersonen goed uit de verf komen, zonder voorkeur te geven aan één ervan.

De kritiekpunten
Het volmaakte relikwie is een goed leesbaar boek, met een interessant onderwerp. De schrijfstijl van auteur Byrnes is intelligent, zonder wollig of onnodig lastig te zijn. Een mindere kant van het boek is het veelvuldig afgelebberde onderwerp, waar toch wel iedereen erg moe van moet zijn, hoe interessant het ook is. Daarnaast worden er zoveel personages, namen, lokaties, feiten en andere ditjes en datjes die je met een hoofdletter moet schrijven het verhaal ingesleurd, dat het soms een vrij onoverzichtelijke chaos wordt. Ook is er niet één duidelijke protagonist die het verhaal trekt en de volle aandacht van de lezer heeft. Die aandacht moet verdeeld worden over meerdere personages, waardoor het boek als geheel minder sterk lijkt. Een ietwat zoetsappig einde doet ook afbreuk aan het stoere boek, zeker omdat de sensatie van die eerste actiescène niet vaker in het boek terug komt om tegenwicht te bieden. Dit bijna-evenwicht tussen sterke en zwakkere kanten levert het boek drie sterren op.

Uitgever: Uitgeverij Luitingh ISBN: 978 90 245 6132 2 Pagina's: 366