Boek: David Papineau - Filosofie

Librero is een uitgever van boeken met een leuke prijs en boeiende thema's. De meest algemene onderwerpen komen aan bod, maar ook hele vreemde. Ze brengen hun boeken vaak in reeksen uit, heerlijk voor de reeks-liefhebbers. Wereldgeschiedenis is een voorbeeld van een boekenserie met vrij algemene onderwerpen. De serie omvat Boeddhisme, Mythologie, China, Het oude Egypte en Wereldreligies. De boeken zijn lekker dik, erg volledig en enorm overzichtelijk. Goede en makkelijke naslagwerken voor de absolute leek, maar ook een waardevolle aanvulling op de bibliotheek van een kenner. De laatste toevoeging aan dit rijtje boeken is Filosofie, tot stand gebracht door David Papineau, geschreven door hedendaagse filosofen. Het beste is nog de lage prijs, elke titel kost nog geen tientje.

De wereld van de filosofie
Een goede index kan niet missen bij een theoretisch boek als dit. Die index is hier aanwezig, maar zo goed als overbodig. Het beste deel van dit boek is namelijk de indeling. De wereld van de filosofie wordt verdeeld in zes delen, te weten:
De wereld, geschreven door Tim Crane
Lichaam en geest, geschreven door Jesse Prinz
Kennis, geschreven door Adam Morton
Geloof, geschreven door Jophn Cottingham
Ethiek en Esthetica, geschreven door Brenda Almond
Maatschappij, geschreven door Jonathan Woolf

Denkers
In elk van deze hoofdstukken worden gangbare onderwerpen besproken aan de hand van grote filosofen. Zo is ontzettend makkelijk een thema op te zoeken waar je wat meer over wilt lezen. Daarnaast is het boek, net als de hele reeks waarin het hoort, ruim geïllustreerd en voorzien van aantrekkelijke kaderteksten, die de lappen tekst doorbreken. Je vergeet bijna dat je een filosofieboek in handen hebt. Dat herinner je je echter wel weer zodra je de zinnen gaat lezen. De wereld van de filosofie blijft overstromen van vreemde woorden en ingewikkelde zinnen. Toch is dit een ultiem overzichtelijk naslagwerk, dat prima te doorgronden is, met misschien een klein beetje meer inzet van de grijze cellen dan normaal. Het is niet voor niets dat die kerel hieronder er al jaren zo bij zit.

Objectief
Alle zes auteurs zijn behoorlijk objectief. Ze beschrijven bewegingen, stromingen, de grote filosofen in hun thema als ook eventuele tegenstand tegen de visies van die grote filosofen. Het is bijna moeilijk om hun mening te vinden, het zijn allen hoogleraren, verbonden aan universiteiten en ze klinken alsof ze hier gewoon op papier hun colleges geven. De teksten komen betrouwbaar over, omdat alle kanten belicht worden. Hierdoor hoef je het niet eens of oneens te zijn met wat er in het boek staat, het heeft geen overtuigende of kantkiezende sfeer. Papineau's Filosofie is een mooi totaaloverzicht van de belangrijkste thema's.

Uitgever: Librero ISBN: 978 90 5764 978 3 Pagina's: 224

Kijk voor meer denkers in het filosofische deel van FOK! Forum.