Boekpresentatie: Theo, Theo

Met dank aan Sabine aka Pien85 voor het verslag

Op 2 november 2004 fietste regisseur, televisiemaker en columnist Theo van Gogh door de Linaeusstraat in Amsterdam toen hij door Mohammed Bouyeri onder vuur werd genomen. Theo van Gogh werd geraakt door acht kogels en overleed ter plaatse. Mohammed Bouyeri sneed daarna de hals van Van Gogh door en stak een mes, met daaraan een brief gericht aan Ayaan Hirsi Ali, in het lichaam van van Gogh. Schrijver van onder meer Medea en Interview (scenario's van films gemaakt door Theo van Gogh), maar bovenal goede vriend van Van Gogh, Theodor Holman schreef een boek over hun vriendschap, Theo, Theo. Een vriendschap in sonnetten. Afgelopen zaterdag was in de kleine zaal van Theater Bellevue in Amsterdam de presentatie van het boek.

Familie vooraan
Om iets voor drie stroomt de kleine zaal langzaam vol, vooraan zijn plaatsen vrij gehouden voor de familie van Theo van Gogh. Verder waren er vooral vrienden en bekenden van Theo aanwezig waaronder Hans Teeuwen en Gijs van de Westerlaken. Er worden grapjes gemaakt, iemand achter me zei: "het lijkt wel een crematie, alle familie vooraan." Er wordt gelachen, en dat bleef de rest van de middag zo.

Mag ik d'r nog één doen?
Rina Spigt presenteert de middag en vraagt of Theodor het podium op wil komen om iets uit het boek voor te lezen. Het zijn sonnetten met veel humor, over Theo van Gogh, de vriendschap tussen Theo en Theodor maar ook boosheid over de moord op van Gogh. Je kon merken dat Theodor er van genoot om ze voor te lezen, twee keer stopte hij om aan de presentatrice te vragen of hij er alsjeblieft nog een mocht doen. Dit maakte de middag wat chaotisch, maar ook op een prettige manier minder formeel.
Nadat Theodor had voorgelezen reikte hij het eerste exemplaar uit aan de moeder van Theo. En een tweede aan "de man die de titel beste vriend van Theo het meest verdient" Gijs van de Westerlaken.
In een kort gesprek met Vic van de Reijt vertelde Theodor waarom hij voor sonnetten gekozen heeft, hij grapt dat het eerder is gedaan, noemt dingen als Nova Zembla en Homerus, dan weer serieus; van een groot aantal sonnetten staan noten in het boek. Het boek bestaat uit 211 sonetten, de 211e is geschreven vlak na de dood van Theo van Gogh, in de nacht van 2 op 3 november 2004. Daarna heeft Theodor het doorgestreept en als zodanig staat het ook in het boek, een doorgestreept sonnet.

Theo van Gogh? Die is dood.
Uiteindelijk was het tijd voor een documentaire van Maartje Nevejan; een uniek en ontroerend postuum zelfportret van Theo, gemaakt uit uitsluitend beelden van Theo die ooit op tv te zien zijn geweest. Theo van Gogh? Die is dood.
Theo van Gogh, die is dood, een uitspraak van Jeroen Pauw waarop Theo reageert met "Ha!", hij dacht 87 te worden "maar zalig zijn de onnozelen van geest". Theo vertelt in de documentaire over zichzelf, een beroepspuber van 43, zegt hij, en wordt daarbij aangespoord door diverse interviewers, van gesprekken met Hans Teeuwen, Ayaan Hirsi Ali en Pim Fortuyn tot een bizar interview met zijn alter ego waarin hij zichzelf af en toe genadeloos afbrandt. Een documentaire met veel stukken van Theo die ooit op tv te zien zijn geweest, Theo dood in de linaeusstraat, Theo als regisseur. In de zaal werd veel gelachen om de grappen van Theo op het scherm, het voelde wat luguber, lachen om iemand die al vijf jaar dood is. Al met al een mooie documentaire, hoewel het na verloop van tijd toch meer van het zelfde leek.

Geen borrel?
Na afloop was er nog gelegenheid om iets te drinken, helaas liepen de meeste mensen direct door naar buiten om te roken of gewoon om naar huis te gaan, de enigen die binnen bleven waren familie en vrienden van Theo van Gogh en Theodor Holman. Buiten werd Maartje Nevejan nog gecomplimenteerd voor de documentaire, en ondanks dat ik niet heel enthousiast was over haar aandeel in de middag vond ik het compliment zeer terecht.
Al met al ben ik na de presentatie erg nieuwsgierig geworden naar het boek en of de verwachtingen daarvan waargemaakt zullen worden. Binnenkort is de review van het boek hier op FOK! te lezen.