CD: Dick Brave & The Backbeats - Dick this!

'Dick this!' is een CD vol met covers. Maar geen exacte kopieen van nummers. Je moet namelijk erg goed luisteren wil je sommige nummers herkennen. De CD begint bijvoorbeeld met 'Get the party started' van Pink in een onvervalste rockabilly beat. Gevolgd door een swingende versie van Aerosmiths 'Walk this way'. De CD klinkt erg gelikt en is zonder meer erg apart te noemen. Het getuigt ook van erg veel lef om popklassiekers als George Michael's 'Freedom', 'Give it away' van de Red Hot Chili Peppers en 'Black or White' van Michael Jackson in zo'n onvervalste rock and roll sfeer neer te zetten. En weet je wat? Het is nog ontzettend leuk ook!

Ik vind het eerlijk gezegd wel erg jammer dat men gekozen heeft voor 'Take good care of my baby' als eerste single, omdat ik dit de minst gewaagde track op het album vind. Ook 'Twenty Flight Rock' en 'Slippin'n'Slidin' zijn natuurlijk geen missers in een rockabilly jasje. Maar des te gewaagder is 'Complicated' van Avril Lavigne. Op het moment dat je het nummer hoort heb je het nog niet door, totdat je plots de tekst mee gaat zingen en denkt "Hey, dat nummer ken ik!" De CD zou je bijna kunnen gebruiken voor een spelletje "Raad van wie het origineel is" Het is gewoon erg origineel om nummers die je totaal niet in een rockabilly jasje kan voorstellen op die manier uitgevoerd te horen.

Ook de uitvoering van het CD-hoesje is bijpassend gelikt. De vetkuiven en bijpassende stoere blik van Sasha, het is allemaal helemaal in stijl. Alsof ze zo uit de film 'Grease' gewandeld zijn. En dan het CD-tje zelf nog dat uitgevoerd is als een vinyl-album. Er is allemaal duidelijk goed over nagedacht en in overvalste 60-er jaren stijl.

'Dick This!' staat er voor garant dat de voetjes van de vloer gaan. Het is een gezellige en zeer aparte CD geworden. Maar eigenlijk hoop ik toch dat Sasha weer zijn eigen leven gaat leiden en ons weer kan voorzien van zijn oude vertrouwde zwijmelmuziek. Dick Brave was een leuk en bijzonder uitstapje, maar ik vrees dat als hier nog een album van verschijnt, dat het bijzondere en de lol er gauw vanaf is. 'Dick This!' krijgt van mij in ieder geval een dikke 7 voor originaliteit en lef!