Interview: Lagwagon

Is de punk-rock scene veranderd sinds jullie hebben gepauzeerd?

"Da's moeilijk te zeggen. Ook omdat ik niet echt weet wat punk-rock is! Voor sommige mensen betekent het politiek getinte teksten, voor anderen is het een houding en voor weer anderen gaat het om snelle riffs die kenmerkend zijn voor sommige punk-rock bands. Voor andere mensen betekent het dus andere dingen. Mijn definitie zou zijn dat je lekker speelt wat je wilt spelen en niet teveel let op wat anderen ervan vinden. Doe je eigen ding!"

"Om nog even terug te komen op Radiohead, die zou ik normaal nooit bestempelen als punk-rock. Maar om na een album als OK Computer te komen met iets als Kid A, da's voor mij behoorlijk punk-rock! Het heeft dus ook te maken met verandering, zonder dat je meteen... Ehm... Het is misschien wat gevaarlijker. Voor sommige bands betekent succes ook dat ze hetzelfde pad blijven volgen. Daar maling aan hebben, ook dat is punk-rock."

"Punk-rock is ook afhankelijk van de tijd waarin je leeft. Sommige mensen zijn opgegroeid met een band als The Circle Jerks, die als punk-rock werd bestempeld. Andere mensen groeiden op met bands als NOFX of Bad Religion en noemden dat punk-rock, nu groeien ze op met een band als Good Charlotte en dat is voor hen punkrock. Het maakt ook niet zoveel uit, als jij het punk-rock vindt dan kan dat."

Het is absoluut niet de eerste keer dat Lagwagon in Nederland op bezoek is. Integendeel. "We zijn vooral veel in clubs geweest, zoals de W2 in Den Bosch, de Melkweg. Toen we hier in het begin kwamen, leek het wel of mensen in Europa meer naar ons luisterden dan in de Verenigde Staten, dus kwamen we soms twee keer per jaar naar Europa. We waren gewend om in hele kleine hokjes te spelen zoals die daar." Jesse wijst naar de douche en wc achter de Dommelsch tent. Ahum. Da's wel erg klein! "Haha jazeker. Dan is Lowlands wel even anders!"

Wat was de leukste keer in Nederland?

"Eens denken... Ik denk dat... Ja, we hadden een keer vrij en konden die avond naar de Melkweg, in de kleine zaal. Daar speelde Rocket From The Crypt, dat klonk super!"

"Wil je ook weten wat de meest teleurstellende keer was?" ... "Okee! We waren hier een keer en toen bleek dat mensen de avond ervoor naar Jawbreaker waren geweest. Dat was in de tijd dat 24 Hour Revenge Therapy uitkwam, mijn favoriete album! Ik baalde zo dat we dat gemist hadden, maar gelukkig hing er nog een poster van de tour, die hangt nog altijd thuis aan de muur. Net gemist zeg! Wat we toen nog wel hebben gedaan is iedereen van Jawbreaker op de gastenlijst gezet, voor het geval ze heel toevallig vrij zouden hebben en naar ons wilden komen kijken. Niemand van ons had ze ooit ontmoet dus we zeiden tegen elkaar: nah, die zullen wel niet komen. Maar ja, je weet maar nooit, dus toch maar op de gastenlijst gezet!"

Al dat touren en optreden houdt volgens mij in dat je nauwelijks tijd over hebt. Dat klopt, volgens Jesse. "We hebben inderdaad niet veel vrije tijd. We willen, als we toch van huis zijn, zo efficiënt mogelijk zijn dus proberen iedere dag een optreden te plannen. Als er dan een keer een vrije dag tussen zit is dat meestal omdat we moeten reizen. Zoals je ziet is ook deze tour weer aardig druk."

Op dat moment zie ik dat ze een paar dagen later in de Melkweg staan en ik beloof dat ik kom kijken omdat ik van hun optreden op Lowlands niet alles heb kunnen zien. Jesse trekt een vodje opgefrommeld papier uit zijn broekzak en deelt me met trots mede dat het de enige gastenlijst van de tour is. Ik mag mijn naam erop zetten. "Neem maar iemand mee hoor, zet er maar +1 achter!"

Terwijl ik mijn naam op het papiertje krabbel, vraag ik hem of hij als hij thuis is expres niets doet, of juist druk bezig is met andere dingen. "Als we thuiskomen sluit ik mezelf een maand lang op in huis met mijn vrouw en onze twee katten, haha!"

Is het moeilijk om uberhaupt een familie te hebben als je veel van huis bent?

"Ja, dat is het zeker. Dat is ook één van de redenen dat we het touren hebben verkort van acht tot soms tien maanden per jaar naar ongeveer vier maanden per jaar. Het is een stuk rustiger geworden, gelukkig maar."

En wat brengt de toekomst ons? Voorlopig nog even geen nieuw studio-album in ieder geval. "We hebben pas een live album opgenomen, dat nog afgemixt moet worden. Na deze tour duiken we dus eerst de studio in om dat album af te mixen, oktober wordt dat. Dat album zal waarschijnlijk rond januari in de winkels liggen. Verder gaan we misschien in november een week naar Groot Brittannië en een week of twee naar Australië en Nieuw Zeeland. Daarna is het terug de kelder in voor meer Lagwagon songs!"

Het optreden in de Melkweg was ontzettend gaaf. Als ik dacht dat Lagwagon op Lowlands al los ging, had ik het zo fout. De Melkweg werd gek en Lagwagon ook. Er werd wild gestagedived ("We need more air on the stagedives people!") en de halve zaal veranderde in een wilde pit. Ja, die jongens van Lagwagon weten wel wat rocken is. Tot een volgende keer!