Tekken 7

2. Interview met Harada

 

We zaten met Katsuhiro Harada, de bedenker van Tekken om tafel om wat meer boven water te krijgen.

FOK!: Hoe voelt het nu de Mishima-verhaallijn na twintig jaar eindigt?

Nou eigenlijk is het zo dat we het sneller hadden kunnen laten eindigen. Het is al twintig jaar bezig. Het merendeel van het plot was rond 1998 al af, maar het duurde een tijd om het aan de gebruiker te presenteren.

FOK!: Na twintig jaar Tekken, hoe zou je de serie beschrijven, wat voor type vechtspel is het?

Tekken is veel, het is serieus, maar ook grappig. Het verandert afhankelijk naar welk deel je kijkt. In de jaren negentig en begin 2000 verschenen er heel veel games in het genre, maar ze verdwenen ook weer net zo snel. Een van de redenen dat Tekken al die tijd nog aanwezig is komt door de diversiteit. Het verandert in de loop van de jaren. Eerder bij Namco, voor de samenwerking met Bandai, zei onze baas dat games mee moesten gaan met de tijd, net zoals organismen dat moeten. Tekken is dat gelukt om te doen, en de serie is naarmate de tijd vorderde ook populair geworden in andere delen van de wereld. Dat doen we door bijvoorbeeld personages toe te voegen die gevraagd worden door regionale communities. Shaheen uit het Midden-Oosten is daar een voorbeeld van. Omdat we zo meegaan met de veranderende tijden is het lastig te zeggen wat Tekken nu precies is.

Tekken 7 (Foto: Bandai Namco)

FOK!: Heb je spijt van beslissingen die je hebt gemaakt in de verhaallijn?

Zeker. Sommige personages waren wel aanwezig op de achtergrond, maar kwamen nooit echt goed tot leven. Je zag alleen hun gezicht als het ware. Een voorbeeld is bijvoorbeeld Kazumi Mishima, de vrouw van Heihachi, wie een enorm belangrijke rol speelt in het verhaal, maar nu pas in Tekken 7 ten tonele verschijnt. Haar naam kwam alleen voor in Tekken 2. Ik vind het jammer dat ik haar nu pas een echte rol op de voorgrond geef.

FOK!: Wat ga je doen na Tekken 7? Natuurlijk wacht iedereen ongeduldig op Tekken X Street Fighter, maar wat wil je zelf graag doen?

Tekken x Street Fighter zou in een wel erg korte tijdspannen tussen Street Fighter V en Tekken 7 komen, dus de timing is gewoonweg slecht. Dat spel komt later. Vechtspellen zijn lastig om te maken, want al is het een goede game, je vecht altijd tegen een ander. Als je dan verliest dan is het personage niet goed, zuigen de mechanics, etc. Het is allemaal terug te herleiden naar de frustratie van de verliezende speler. Ik zou dus graag eens niet een versus-spel maken. Eens wat minder negatieve kritiek krijgen van gefrustreerde spelers. Want ja, in een versus-game verliest er altijd iemand.

Tekken 7 (Foto: Bandai Namco)

FOK!: Gaan we Panda, Kuma, Roger of Alex nog terug zien in Tekken 7?

We hebben nog niets besloten over wie we later gaan toevoegen.

FOK!: Eliza was eerste in de poll over wie er toegevoegd moest worden als personage in Tekken Revolution, de free-to-play game op PlayStation 3. Ze is dus populair, waarom is ze niet toegevoegd in Tekken 7?

Eliza is juist afgevallen toen we begonnen te bepalen wie er in Tekken 7 moest komen. Dat was nog voor Revolution. Toen pas besloten de gamers dat ze er bij moest komen in de PlayStation 3-game. Ze is populair in Tekken Revolution en er zijn ook genoeg vrouwelijke cosplayers die zich in haar personage inleven. Dus eigenlijk zou ze een prima keuze zijn geweest. Misschien komt ze later er nog bij.

FOK!: Dan is er nog Jun Kazama uit Tekken 2, fans zijn benieuwd wat er met haar gebeurd is. Ze is vermist en kreeg alleen in Tekken 3 en Tekken 4 nog een klein gastrolletje in cutscenes en natuurlijk in Tekken Tag Tournament-games. Maar in de verhaallijn is ze verdwenen.

Ze is niet dood, ze leeft nog steeds ergens, maar ze is inderdaad vermist. Het is nu nog onduidelijk of we haar ooit weer toevoegen in Tekken 7, maar voor nu ligt de focus op Kazumi en Heihachi.

Tekken 7 (Foto: Bandai Namco)

FOK!: Eerder gaf je altijd aan dat je tegen betaalde DLC was als het ging om personages, bewegingen en omgevingen. Ben je van plan andere betaalde DLC toe te voegen?

Nou in het verleden was het inderdaad zo dat ik vechtspellen uitbracht, al de DLC gratis weggaf omdat je wil dat mensen kunnen blijven spelen tegen elkaar en dan na een aantal jaar weer een nieuwe versie maakte. Op die manier spellen uitbrengen maakt het belangrijk dat iedereen dezelfde content heeft, anders scheid je spelers van elkaar. Maar tegenwoordig verwachten mensen van videogames, niet eens van alleen vechtspellen, dat het spel in de loop van de tijd verlengd wordt met nieuwe DLC. Ze willen eigenlijk geen enkele jaren meer wachten op een geheel nieuwe versie, liever hebben ze gratis of betaalde DLC erbij om het spel te kunnen blijven spelen. Dus we gaan kijken hoe we met deze trend kunnen meegaan, maar tegen betaalde DLC ben ik niet meer.

FOK!: Is er al bedacht wat er in de Special Edition komt?

Wat spelers willen als inhoud van Special Editions varieert per regio. We zijn nog in gesprek met de kantoren in die gebieden wat spelers in die regio’s zouden willen.

FOK!: Hoe wil je nieuwe spelers Tekken 7 laten leren spelen? Komt er een tutorial-modus?

Er zijn onderzoeken geweest waarin aangetoond werd dat mensen handleidingen niet lezen, ook niet voor videogames, het is niet het meest leuke om te doen namelijk. Dus in plaats van een tutorial te maken die niemand speelt, wil ik mensen tips en trucks geven in bijvoorbeeld de verhaalmodus. Je leert er bijvoorbeeld hoe je de vuurballen van Akuma kunt mijden. Om mensen kleine dingetjes stap voor stap te laten leren is beter denk ik. En natuurlijk is het leuk als je met vrienden en voice chat elkaar naar een beter spel kunt brengen.

Tekken 7 (Foto: Bandai Namco)

FOK!: Tekken 7 komt in het begin van 2017 uit, Nintendo lijkt in maart 2017 de NX eindelijk uit te brengen. Komt Tekken 7 ook naar NX?

Je hebt waarschijnlijk net zo veel informatie over NX als wij. Dus ik wil er best over denken, maar we weten nog niets.

FOK!: Je hebt al eerder geëxperimenteerd met VR in Summer Lessons en de modelviewer in Tekken 7. Zijn er nog meer mogelijkheden in Tekken 7 die je bekijkt?

Ik heb inderdaad aan kleinere projecten gewerkt om er mee te stoeien. Wat ik ervan geleerd heb is dat VR prima is voor korte sessies, maar erg vermoeiend als je uren achter elkaar wil spelen. Verwacht dus niet dat je in VR gaat vechten in Tekken 7, voor nu blijft het bij de modelviewer.

FOK!: Bedankt voor dit gesprek en veel succes! Wij zijn benieuwd hoe het verhaal van Tekken 7 zich zal ontvouwen.