Privacywaakhond berispt telecomaanbieders

Telecomaanbieders hebben bijgehouden wat voor applicaties consumenten gebruikten en welke websites zij bezochten. Hier werd bovendien niet altijd helder over gecommuniceerd. Dat stelt het College bescherming persoonsgegevens (CBP) op basis van een onderzoek naar analyse van het mobiele dataverkeer door KPN, Tele2, T-Mobile en Vodafone.

Een deel van de overtredingen is inmiddels, naar aanleiding van het onderzoek, beëindigd. T-Mobile en Vodafone overtreden de regels nog altijd. Zo bewaart T-Mobile volgens het CBP nog altijd mailadressen. Bovendien communiceert het bedrijf niet duidelijk hoelang het gegevens bewaart. Ook Vodafone bewaart gegevens te lang. De telecomaanbieder benadrukt in een verklaring echter dat het niet meeleest met zijn klanten. De CBP erkent dit.

Tele2 overtreedt nog altijd de wet door gegevens over websitebezoek en appgebruik niet anoniem op te slaan. Het bedrijf versleutelt de gegevens, die het bovendien een jaar bewaart. Daarnaast worden de verzamelde gegevens gebruikt voor marktonderzoek. Tele2 heeft aangegeven tegenover het CBP zijn privacyverklaring aan te passen.

Ook speelt het bedrijf persoonsgegevens door naar een bedrijf buiten de Europese Unie. Het telecombedrijf heeft aangekondigd deze laatste overtreding te beëindigen. Het is niet duidelijk of het hierbij de samenwerking met het buitenlandse bedrijf stopzet of bepaalde gegevens niet langer doorspeelt.

KPN heeft het meest adequaat gehandeld naar aanleiding van het onderzoek van CBP. Het bedrijf verzamelde informatie over het surfgedrag van zijn klanten. Deze informatie mag volgens de Telecommunicatiewet niet op persoonsniveau bewaard worden. Dit probleem is inmiddels verholpen.

De privacywaakhond blijft de telecomaanbieders in de gaten houden. Als het nodig is kan het CBP dwangsommen opleggen.