Mario vs. Donkey Kong

Eén van mijn lievelingsgames voor Gameboy Advance was Mario vs. Donkey Kong. De game had een charmante presentatie, leuke muziek en speelde in mijn jeugdige handen lekker weg. Weer een nieuwe Mario spin-off, die zijn vrijwel altijd vermakelijk. Latere titels trokken mijn aandacht minder, door de verschuiving van het het puzzel-platformen als Mario naar de mini's uit de games. Een remake van het origineel is dan ook erg aantrekkelijk, maar is de remake wel geslaagd?

Mario vs Donkey Kong 1

Bij het opstarten van de game werd ik gelukkig al vrij snel vrolijk. Het charmante van het origineel is wat mij betreft goed behouden. Uiteraard heeft alles een modern uiterlijk gekregen, zoals we ook wel mogen verwachten, maar de stijl waarvoor is gekozen past prima. De uitdrukking van Donkey Kong als hij de mini's ziet, de teleurstelling en woede als ze zijn uitverkocht, de angst van de Toads als Donkey Kong de fabriek binnenvalt en de mini's steelt. Nostalgie is een sterk iets, maar ik voelde me weer even als dat jochie met een Gameboy Advance in zijn handen.

In de game speel je als Mario, die Donkey Kong achterna zit om de mini's terug te halen. Wat volgt zijn werelden van platform-puzzels, waarbij het de bedoeling is om alle collectibles (cadeautjes, mini's en 1-ups), te verzamelen. Hiervoor heeft Mario flink wat tools tot zijn beschikking. Uiteraard kan Mario springen, maar ook een handstand maken (en daaruit twee keer springen voor meer hoogte), vijanden oppakken en gooien, klimmen en meer. Het is een vrij basale moveset, maar elk element ondersteunt de gameplay. Neem de handstand, waarmee Mario ook vallende obstakels kan blokkeren. In een game waar je na één klap overnieuw moet beginnen, is dit een handig iets. De dubbele sprongen maken het mogelijk om, met een risico, shortcuts te nemen in de parcours. In het begin legt elk level wel de focus op één van deze manouvres, maar later worden deze gecombineerd in lastigere levels.

Mario vs Donkey Kong 2

In de levels zelf kom je natuurlijk ook diverse obstakels en vijanden tegen. Denk een vogels die dingen op je kop proberen te gooien, Shy Guys die heen en weer lopen, vuurballen, stekels op de grond en veel meer. Het is aan jou om te bepalen hoe je deze ontwijkt of natuurlijk gebruikt. Ook zijn er elementen, zoals de superhamer, die je kunt gebruiken om sommige obstakels te overwinnen. Wat dat betreft is er veel in de game aanwezig dat doet denken aan de originele Donkey Kong, wat natuurlijk ook ooit de insteek was van het origineel.

De gameplay is responsief en accuraat, iets wat we van Mario-games gewend zijn. Het enige wat van mij had gemogen had is een iets hogere bewegingssnelheid van Mario zelf en van de levels. De game voelt iets te traag, zeker wanneer je op bepaalde obstakels moet wachten of als je wat grotere afstanden moet afleggen als Mario. In bepaalde scenario's is het ook prettig en ik snap het ook wel, het is immers geen pure platformer maar een puzzel-platformer, maar ik had graag iets meer snelheid in de game gezien. Zeker wanneer je levels soms overnieuw moet doen nadat je per ongeluk dood bent gegaan, was dat welkom geweest.

Mario vs Donkey Kong boss fight

Het andere nadeel aan de game vind ik de bossfights. Uiteraard neem je het in de game ook op tegen Donkey Kong, maar deze gevechten werken niet helemaal voor mij. Het voelt alsof de game nooit is gemaakt voor dit soort gameplay, maar er wel in is gestopt en dat is te merken. Nu zijn het wel redelijk simpele gevechten en zijn ze zo weer voorbij, maar ze voelen een beetje misplaatst aan. Dat kan aan mij liggen natuurlijk, maar de maingame voelt veel sterker en zelfverzekerder.

Mario vs. Donkey Kong is en blijft dan ook gewoon een leuke game, met mooie graphics en leuke aanstekelijke muziek. De gameplay staat als een huis, al is het her en der wat traag, en zeker in latere levels moet je je hersenpan even goed gebruiken om écht alles te verzamelen en het einde te bereiken. Het begin kan daardoor wel wat simpel en traag aanvoelen, maar dat is een beetje de aard van het beestje van een puzzelgame. Voor fans, oud en nieuw, is dit een leuke titel om weer de franchise binnen te stappen en stiekem hoop ik op een originele sequel die deze gameplay weer omarmt, in plaats van ervan weg te stappen zoals eerder is gebeurd.

Mario vs. Donkey Kong komt 16 februari exclusief naar Nintendo Switch. Een demo met vier levels is nu te downloaden in de Nintendo eShop.