PokÚmon Legends: Arceus

In mijn review van Pokémon Shiny Pearl eindigde ik met een vooruitblik op Pokémon Legends: Arceus. Om precies te zijn: "Ik kijk in ieder geval reikhalzend uit naar Legends Arceus, hopelijk biedt dat de innovatie die we graag zien." Soms wordt hoop bestraft met de keiharde realiteit, maar soms wordt hoop beloond. In het geval van Arceus ben ik erg aangenaam verrast en ben ik in jaren niet zo positief geweest over de toekomst van de franchise.

Pokémon Legends: Arceus Wereld

Pokémon Legends: Arceus gooit de formule van Pokémon op zijn kop. Er zijn géén gyms, er is géén Pokémon League, er zijn géén steden om te verkennen, je hebt géén rivaal. Nou ja, je snapt het punt. In Arceus word je op mysterieuze wijze verplaatst naar het Sinnoh van vroeger, dat toen nog Hisui heette. Een tijd waar Pokémon en mens nog niet bevriend waren op de manier van nu, maar juist nog angst en aggressiviteit voor elkaar kenden. Al snel word je opgenomen in de Galaxy Expedition Team, specifiek het Survey Corps. Aan jou om de Pokédex te vullen, onderzoek te plegen en meer over de regio en Pokémon te weten te komen.

Het vullen van de Pokédex is niet meer zo simpel als vroeger. Waar je voorheen een Pokémon moest vangen voor zijn complete info, moet je nu onderzoekstaken voltooien. Hierbij is het mogelijk dat je een Pokémon meerdere keren moet vangen, moet verslaan in combat of de Pokémon een specifieke aanval moet zien gebruiken. Zo zijn er nog veel manieren. Voltooi je tien onderzoekstaken, dan heb je alle informatie over de betreffende Pokémon verzameld en is de Pokédex entry voltooid. In wezen is dit de kern van de game, want zoals gezegd: er zijn géén gyms, er is géén Pokémon League. Het gaat echt om het onderzoeken van Pokémon en verkennen van de wereld.

Pokémon Legends: Arceus Jubilife Village

Dat betekent niet dat de game géén diepte heeft, integendeel. Pokémon reageren allemaal anders op jouw aanwezigheid. Sommigen zijn vriendelijk en lopen maar al te graag naar je toe, anderen zijn juist erg bang en rennen weg als ze jouw aanwezigheid opmerken en weer anderen reageren aggressief. Elke Pokémon vereist een andere aanpak, al komt het wel neer op drie methoden: stealth, combat of afleiding. Stealth is simpel: verberg je in bosjes en gooi een Pokéball naar een Pokémon. Wanneer je een bal op de rug weet te gooien, vergroot je ook nog eens je vangkans. Je kunt Pokémon ook afleiden met bijvoorbeeld berries, wat je vangkans ook vergroot. Dan is er nog combat, dat grotendeels werkt zoals vroeger. Nieuw is het feit dat combat een aanvalsvolgorde heeft. Je kunt voor een aantal moves in de toekomst zien welke Pokémon zijn aanval zal gebruiken. Deze kun je beïnvloeden met de Agile- en Strong Styles.

Kies je voor Agile, dan valt je Pokémon aan met minder aanvalskracht. Het voordeel is dat zijn volgende aanval sneller zal plaatsvinden en je op gegeven moment dus twee moves achter elkaar kunt gebruiken. Strong is juist langzamer en gebruikt meer PP, maar doet meer schade dan Agile. Overigens hebben Pokémon nog altijd de beschikking over vier moves, maar kun je deze op elk moment rouleren met moves die ze al eens hebben geleerd. Dit kun je na en voor elk gevecht aanpassen. Het is belangrijk om hier goed over na te denken en al je tools slim in te zetten, want combat in Pokémon Legends: Arceus is moeilijk. Qua moeilijkheidsgraad staat de game bovenaan, misschien zelfs nog wel boven Black & White. Wilde Pokémon doen veel damage, hebben goede AI en kunnen ook prima klappen hebben. Een welkome verandering nadat de voorgaande Pokémon games allen eigenlijk veel te makkelijk waren.

Pokémon Legends: Arceus combat

Naast het onderzoeken van Pokémon, heb je zoals gezegd ook het verkennen van de wereld. Daar zit het zwakke punt van de game. De wereld is niet bijzonder interessant, zonder écht interessante locaties, geheimen of wat dan ook. Het helpt ook niet mee dat de game op het gebied van graphics behoorlijk achterloopt en inconsistent is. Ik wil de game niet per se lelijk noemen, anderen ongetwijfeld wel, maar je mag er veel meer van verwachten. Neem Jubilife Village, het énige echte dorp van de game. Elk gebouw is praktisch hetzelfde met maar weinig detail. Het geheel is soms wat saai om naar te kijken. Waar de game nog wel op zijn mooist is zijn de menu's en character modellen, maar de textures en problemen met pop-in zijn bijvoorbeeld weer bijzonder slecht. Inconsistent, zoals gezegd, waar in de toekomst hopelijk meer aandacht naar uitgaat.

Wat de game dan wel weer goed doet, is hoe je de wereld rondgaat. De speler kan bevriend raken met drie Pokémon die je kunnen doen vervoeren door de lucht, grond en water. Het roepen van deze 'mounts' gaat met een simpele druk op de knop en is snel en effectief. Eigenlijk is de gameplay van de hele game eigenlijk meer dan bevredigend. Vooraf was ik bang op trage menu's, trage gameplay en veel acties die te lang duren. Arceus is echter snappy met weinig gezeur. Pokéballen gooien gaat snel en makkelijk, materialen verzamelen gaat zonder text pop-ups, je mounts zijn snel geroepen en alles bestuurt vlekkeloos.

Er zijn nog meer minpuntjes te noemen, zoals een gebrek aan overzicht voor requests van NPC, een net iéts te beperkte Pokédex (al maken de verbeterde animaties dan wel weer veel goed), weinig trainer battles en een gebrek aan zaken als voice acting. Wat me echter vooral bijblijft van de game is hoe leuk en fijn het is om te spelen en hoe gaaf het is dat 'Gotta catch 'em all' eindelijk het doel is van de game. De game is leuk, de gameplay is goed. Dat is uiteindelijk wat mij trekt tot een game en wat mij altijd voorbij de minpunten laat kijken.

Ik wil niet zeggen dat ik hoop dat Pokémon Legends Arceus de formule voor alle toekomstige games moet zijn. Ik wil ook gewoon gyms en een Pokémon League hebben, is gewoon leuk. Maar er zit genoeg innovatie in combat, de manier van verkennen, interactie met Pokémon enzovoorts die ik in de toekomst graag terug zie. Pokémon Legends Arceus heeft mijn lol in de serie een flinke schop onder de kont gegeven en mij meer hoopvol gemaakt voor de toekomst.