Garlic

Bij FOK!games worden we af en toe uitgenodigd om extreem niche games te spelen. We doen ons best, maar meestal hebben we daar geen tijd voor. Voor Garlic hebben we een uitzondering gemaakt. En dat is maar goed ook, want deze vreemde 2D-platformer is hartstikke leuk.

Garlic werd in 2020 door 354 backers gefundeerd op Kickstarter. De game haalde slechts 6242 euro op, maar dat was genoeg voor indie-ontwikkelaar Hugo Guerrini om mee aan de slag te gaan. Het spel kwam al in 2021 uit op pc, maar werd pas recent uitgebracht op consoles.

Garlic is dus een 2D-platformer waarin je als een gek mannetje met een groot hoofd speelt. Als game is het misschien het best te beschrijven als een kruising tussen Celeste en Super Meat Boy. Je moet Garlic namelijk langs een karrenvracht aan korte levels met pittige hindernissen manoevreren. Daarbij wordt er vaak behoorlijk veel precisie van de speler vereist, maar dat is geen probleem omdat Garlic gelukkig een hele soepele besturing heeft.

De controls zijn niet alleen soepel, Garlic is simpelweg lekker om te spelen. Het hoofdpersonage is goed geanimeerd en zijn sprongen voelen gewichtig. Zijn dash is bovendien multifunctioneel, want als je het gebruikt en vervolgens tegen een oppervlakte aanstoot kun je Garlic met extra momentum verder laten stuiteren. Het is een geavanceerde move die je kunt inzetten om stiekem lastige porties van levels op een alternatieve manier te doorkruisen.

De speler krijgt ondanks de uitdagende gameplay eigenlijk geen kans om gefrustreerd te raken. De meeste levels in Garlic zijn korter dan een minuut en bij de langere levels krijg je snel checkpoints. Uiteindelijk wordt de kwaliteit van een platformer grotendeels bepaald door het level design en daar laat Garlic wel steekjes vallen. De levels  zijn iets te warrig en leunen teveel op het simpelweg spammen van hindernissen en obstakels in plaats van meer doordachte uitdagingen.

Een ander minpunt zijn de baasgevechten. Je kunt de meeste bazen namelijk binnen een aantal seconden verslaan door als een gek met je dash op ze te rammen, iets dat veel te goedkoop en makkelijk voelt. Ondanks deze minpunten weet Garlic toch een indruk achter te laten dankzij twee andere factoren. Een daarvan is de Game Boy Color-achtige esthetiek. De kleurrijke achtergronden met scherpe contrasten zijn wat mij betreft een lust een lust voor het oog.

Verder wordt de game gered door het feit dat het hoofdpersonage behoorlijk charmant is. Garlic heeft een expressieve kop en de ontwikkelaar maakt daar gebruik van in een paar grappige cutscenes en absurde minigames.  Deze elementen geven de game een persoonlijkheid en dat  is belangrijk voor kleine en simpele games zoals deze.

Conclusie:
Garlic is een hele degelijke en uitdagende platformer. Het zal geen prijzen winnen op het gebied van originaliteit of level design, maar dankzij gulle checkpoints en charmante humor weet het zich toch te onderscheiden. We weten allemaal dat knoflook een beetje stinkt, maar het maakt ook de meeste maaltijden een stuk lekkerder!

Gespeeld op PS5. Ook beschikbaar voor PS4, Xbox Series X|S, Xbox One, Switch en pc.