The Tortured

Stel dat je kind word ontvoerd en vermoord en je weet dat de moordenaar over 10 jaar weer vrij rond kan lopen. Wat, als je dan de kans zou krijgen om zelf wraak te mogen nemen? In The Tortured laten de producers van Saw op pijnlijke wijze zien hoe ver dat kan gaan.

The Tortured 01

Het leven van Elise (Erika Christensen) en Craig Landry (Jesse Metcalf) wordt op hardhandige wijze verstoord als de psychopatische kindermoordenaar John Kozlowski (Bill Moseley) hun zesjarige zoontje ontvoerd en vermoord. Na een rechtzaak wordt de moordenaar veroordeelt tot een straf van 25 jaar, wat niet te accepteren valt voor Elise en Craig. Met de wetenschap dat de sadist over tien jaar weer vervroegd op vrije voeten kan komen besluit het tweetal om de moordenaar tijdens het transport naar de gevangenis te gijzelen. In hun ogen heeft vrouwe justitia gefaald en nemen ze het recht zelf in handen. Kozlowski wordt ontvoerd naar een afgelegen plaats waar hij vervolgens kennis mag maken met diverse gereedschappen van Craig, die als arts in een ziekenhuis werkt en precies weet hoe ver hij kan gaan zonder de 'patient' dood te laten gaan. De vraag is echter hoe ver ze willen gaan?

The Tortured 02

The Tortured is geproduceerd door Mark Burg en Oren Koules, die eerder naam maakten met onder meer de Saw-reeks. Dat men 'van de producers van Saw' op de hoes heeft gezet is een beetje misleidend, aangezien deze film nergens het hoge niveau van de eerste Saw weet te bereiken. Dat zou je echter wel verwachten als je het verhaal van de film hebt gelezen. Een uitgelezen kans om alle sadistische gedachten op het celluloid uit te leven maar het blijft allemaal een beetje teveel op de vlakte. Na films als Hostel en The Human Centipede is het filmpubliek wel wat gewend geraakt, wat betreft schokkende beelden en gruwelijke martelingen. Daar brengt zelfs een hete soldeerbout weinig verandering in.

Bill Moseley speelt de sterren van de hemel als de psychopaat Kozlowski. Moseley is bij liefhebbers van cultfilms geen onbekende meer en was eerder in vele legendarische films te zien zoals The Texas Chainsaw Massacre 2 (1986), Night of the Living Dead (1990), White Fang (1991), Army of Darkness (1992) en meer recentelijk House of 1000 Corpses (2003) en 2001 Maniacs: Field of Screams (2011). Ook voor het komende jaar heeft de man alweer een druk bezette agenda en is hij op het witte doek te zien in de rol van Charles Manson. Een acteur met een voorliefde voor het spelen van creeps en dat doet hij ook op vertrouwde wijze in The Tortured.

Het feit dat de film twee jaar stof heeft mogen happen op een plank in Hollywood geeft al te denken over het vertrouwen dat de producers in het eindproduct hadden. Een beetje horrorliefhebber zal dan ook niet echt onder de indruk raken van deze film. Ik heb gelukkig geen enkele ervaring met het op brute wijze kwijtraken van een kind, maar de manier waarop deze jonge ouders in de film met een dergelijke situatie omgaan komt mij net wat te gemaakt en daardoor onrealistisch over.

The Tortured 03

De Nederlandse editie van de dvd kent, in tegenstelling tot de Amerikaanse persing, geen extra's. Op de Amerikaanse editie van zowel de dvd als de Blu-ray van The Tortured staat namelijk een 10 minuten durende featurette waarin leden van de cast vertellen op welke manier zij de moordenaar van hun kind zouden martelen.