DVD: Jackass 3.5

Maandagmorgen 20 juni is Ryan Dunn (34), castlid van de Jackass-serie, overleden bij een auto-ongeluk. Hij is uiteindelijk overleden aan de verwondingen die hij opliep toen zijn auto van de weg raakte en in brand vloog. Later werd bekend dat Ryan veel te hard reed en dat hij te veel alcohol op had. Zijn collega's van Jackass waren allemaal geschokt en beste vriend Bam Margera hield emotioneel een interview over het ongeluk. De laatste capriolen van Ryan Dunn (en zijn collega's) zijn te zien op de dvd Jackass 3.5.

In Jackass 3.5 zijn de jongens van Jackass weer lekker bezig met gekke stunts. Johnny Knoxville en kornuiten zijn terug in een ongecensureerde film. Nog nooit vertoonde beelden, extravagante stunts, stommiteiten en vooral grappen en chaos. Naast de stunts komen onder andere wijlen Ryan Dunn, Bam Margera en regisseur Jeff Tremaine aan het woord over de opnames van de succesvolle serie.

Op de dvd staan de overgebleven scènes, die de film Jackass 3D niet gehaald hebben. Net als bij Jackass Number Two zijn er enorm veel dingen gefilmd, maar niet alles haalde de hoofdfilm. Op Jackass 3.5 staat een documentaire-achtige film van 81 minuten, maar daarna is het nog steeds niet over. De dvd bevat ook nog extra's van ruim een uur met onder andere het verhaal van het begin van de MTV-serie.

Of je het leuk vindt of niet, je kunt er niet omheen dat Jackass een enorm succes is. De 3D-film bracht ruim 170 miljoen dollar op (ruim 120 miljoen euro) en nog steeds is de MTV-serie een enorm succes. Dat de stukken uit 3.5 de 3D-film niet gehaald hebben wil niet zeggen dat het minder leuk is. Integendeel, de mannen bewijzen nog steeds enorm creatief te zijn. Het is zonde om sketches te gaan verklappen, zodat het verrassingseffect groter is.

De overstap naar het grote bioscoopdoek werd mede gedaan om meer vrijheid te krijgen. In de film hoeven veel dingen niet gecensureerd te worden, waar de castleden op MTV meer last mee hadden. Jackass 3.5 censureert helemaal niets. "Fuck", piemels, ballen, (schaaf)wonden en hechtingen komen allemaal in beeld.

De fans van Jackass kunnen hun geluk niet op met deze goedgevulde dvd. Naast gekke stunts wordt er ook aandacht besteed aan de persoonlijke verhalen en leuke anekdotes tijdens de opnames. Dit is een absolute must-have voor de fans. De mensen die graag willen beginnen aan de stunts van de mannen zouden eerst de MTV-serie moeten bekijken. Op de dvd wordt namelijk vaak gerefereerd naar eerdere sketches uit de serie of de films.

Extra's

- Jackass: the beginning (40:47)
Een terugblik op de serie die uitgezonden is op MTV. In het interessante filmpje komen crew- en castleden aan het woord. Elk (belangrijk) castlid wordt behandeld en de allereerste stunt wordt besproken. Wat ging er mis en wat kon er beter? Een aanrader voor de liefhebber.

- Deleted scenes (15:51)
Nog meer gekke stunts en capriolen. Deze pasten niet in 3.5 en zijn maar als extra op de dvd gezet. Wellicht minder lachwekkend dan de 'echte' stukken, maar toch leuk om te zien.

- Outtakes (19:04)
Om de film kort en bondig te houden is uiteraard niet alles wat rond de stunts is gefilmd in 3.5 gekomen. In deze negentien minuten komen deze stukken aan bod en wordt er aandacht besteed aan de pijnlijke dingen die de castleden bij elkaar doen.

- Jackass European tour (6:13)
In het filmpje wordt een samenvatting gegeven van de Europese tour die de Amerikanen hebben gemaakt voor promotie van Jackass 3D. Onder andere Ierland en Engeland werden aangedaan. Het succes van de stunts wordt eveneens duidelijk als gekeken wordt naar de opkomst bij de premières. Helaas wordt Amsterdam overgeslagen in deze extra.