Blu-ray: Now You See Me

Een van de grootste verrassingen in de Nederlandse bioscopen dit jaar was misschien wel Now You See Me. Niet alleen de film zelf, maar ook het succes was iets dat niemand verwacht had. De magische thriller behoort tot de vijftien best bezochte films van dit jaar en is - op Mees Kees na - het grootste succes van de distributeur. Logischerwijs is een vervolg al aangekondigd met dezelfde regisseur (Louis Leterrier) en dezelfde topcast. Tot die tijd kun je op dvd en blu-ray de film (nog eens) bekijken.

De groep illusionisten 'The Four Horsemen' overvalt tijdens hun eerste show een bank in Parijs, terwijl zijzelf zich op een ander continent bevinden. Het gestolen geld wordt à la Robin Hood over de bezoekers uitgestrooid. FBI-agent Dylan (Mark Ruffalo) wordt op de zaak gezet en gekoppeld aan Interpol-rechercheur Alma (Mélanie Laurent, Inglourious Basterds).

De beroemde goochelaar Thaddeus (Morgan Freeman), die bekend is geworden met het ontmaskeren van illusionisten, beweert dat de overval gepleegd is met vermommingen en gezichtsbedrog. The Four Horsemen maken zich ondertussen klaar voor hun tweede show en een kat-en-muisspel tussen de magiërs en Dylan kan beginnen.

FOK! schreef eerder al een recensie over de film: "Now You See Me een vermakelijke popcornfilm noemen, is veel te weinig eer. Dit is iets dat je nog niet vaker hebt gezien en daarom alleen maar vaker wil zien. Juist om te kijken of je de tweede keer wel van tevoren ziet hoe de truc in elkaar steekt. Wel is het af en toe een beetje ongeloofwaardig, maar dat is de kracht van magie: je moet erin geloven en je overgeven aan de illusie. Dan is er geen twijfel over mogelijk dat dit magische schouwspel één van de verrassendste en boeiendste titels van dit jaar gaat worden."

Tijdens het opstarten van de blu-ray worden er drie trailers vertoond van films die nog in de bioscoop moeten verschijnen: Pompeii 3D, Need for Speed (met Jesse Pinkman) en Ender's Game. Deze zijn gewoon skipbaar, maar wel de moeite van het kijken waard. Vervolgens opent zich een mooi beweeglijk menu met de personages en is heel simpel de film te starten.

Er staan twee versies op de blu-ray: de bioscoop- en de uitgebreide versie, die ongeveer tien minuten langer is. Dit houdt in dat sommige dialogen iets uitgebreider zijn of camerashots iets langer zijn gemaakt. Maar het grootste verschil is een extra scène tijdens de aftiteling die we niet in de bioscoop konden zien.

Ook de extra's zijn zeer goed in orde (zie kader). Naast verwijderde scènes en audiocommentaar van producer Bobby Cohen en regisseur Louis Leterrier staan er twee uitgebreide video's op waarin we meer te weten komen over de film en magie. Hierdoor stopt de magie na het bekijken van de film niet en kun je nog bijna een half uur verder genieten van het extra materiaal.

Zo hoort een uitgave van een blu-ray eigenlijk te zijn: niet te veel poespas tijdens het opstarten (en vrijwel alles is over te slaan) en nuttig bonusmateriaal. Een film die je absoluut in goede kwaliteit moet bekijken en alleen daarom al de aanschaf van de blu-ray waard is. Enig minpuntje is dat de extra's geen ondertiteling bevatten, maar verder moet je deze film eigenlijk gewoon in je collectie hebben staan.

Extra's:

Now You See Me revealed (15:38)
Een making-of waarin schrijvers, producers en acteurs meer vertellen over het maken van de film, afgewisseld door interessante beelden achter de schermen. Om de magie in de film realistisch te houden - voor zover mogelijk - is illusionist David Kwong ingeschakeld om dat aspect in de gaten te houden, en ook hij komt aan het woord. Een absolute aanrader om na de film dit te bekijken.

- A brief history of magic (11:53)
Dit is een bijzondere extra die je niet vaak tegenkomt: een informatieve video die je meer vertelt over het onderwerp uit de film. De eerder genoemde David Kwong neemt ons mee door honderden jaren magie: vanaf de Egyptenaren tot de huidige moderne illusionisten. Naast een zeer vermakelijke film kun je ook nog iets leren, wat een luxe.

- Verwijderde scènes (31:55)