Supreme Commander 2

De  multiplayer biedt niet veel verrassingen, maar zorgt er wel voor dat je de Supreme Commander kan spelen hoe het bedoeld is. De AI biedt daar nu eenmaal niet genoeg uitdaging voor. Je hebt de keuze uit een snel potje spelen met mensen uit je vriendenlijst, unranked en ranked matches. Je kunt het, misschien tegen je verwachting in, maar met vier spelers tegen elkaar opnemen. Dit neemt echter niet weg dat je het meeste plezier uit Supreme Commander 2 haalt uit de compleet onverwachte wendingen die een match met vier werkelijke mensen je kan bieden. Je kunt je voorstellen dat je overal rekening mee moet houden. Soms kan bijvoorbeeld één van je tegenstanders compleet idioot een aanval inzetten die ze nooit kunnen winnen. Het is dan zaak zo snel mogelijk hier op in te spelen, maar vergeet vooral die ene onaangeroerde speler niet. Dan komt deze RTS pas echt tot zijn recht, omdat de units en opties je zoveel keuzevrijheid bieden.

Als je Supreme Commander 2 vergelijkt met zijn voorganger is hij een stuk toegankelijker. Het systeem van bouwen en upgraden voelt veel logischer aan. Het tier-systeem uit het origineel is verdwenen. In feite maak je in het begin units en degelijke aan en blijf je die vervolgens gestaag upgraden, zodat zij altijd nuttig blijven. Door bepaalde keuzes kun je met dezelfde ‘startunit’ op een heel andere ‘eindunit’ uitkomen en je keuzes bepalen ook wat voor nieuwe gebouwen en units je ter beschikking worden gesteld. Dit alles gebeurt met resource points waarmee je upgrade. Upgrades kunnen unit krachtiger maken, de verdediging omhoog gooien, de mogelijkheid bieden zichzelf te repareren en zo verder.  Je zult ‘mass’ moeten verzamelen op bepaalde plekken (extractor points) op de map en er moet ‘energy’ geproduceerd worden. De economische crisis heeft ook al invloed op de game , want er is een klein verschil met de originele Supreme Commander. In deze game kun je geen geld (mass en energy dus) uitgeven voordat het in je bezit is. In het origineel kon je een wachtrij opzetten en werd de betreffende unit gebouwd als je de benodigde spullen binnen had gehaald. Is dit een verbetering of en verslechtering? Eigenlijk maakt het niet zoveel uit!

Zoals verteld zijn er drie fracties, die niet wereldschokkend van elkaar verschillen. Dit is een positief iets, want het zorgt ervoor dat de basis voor iedere fractie hetzelfde is en de nuances zorgen voor onderliggende diepgang. Een paar opvallende voorbeelden zijn dat de Illuminate geen watervoertuigen tot hun beschikking krijgen, maar wel later de beschikking krijgen zich makkelijk te verdedigen tegen aanvallen van zee en zelfs efficiënt in die richting aan te vallen. Er wordt nog een extra laag diversiteit geboden door de zogenoemde ‘experimental units’. Deze lopen nogal uiteen, maar denk aan gigantische robots, nucleaire raketten en zelfs teleportatie middelen. Dit alles (samen met de verschillende upgrade-routes) een goed uitgebalanceerde en varieerde RTS.