Paradise

Hoofdpersoon van het verhaal is Ann Smith. Zij zit in een vliegtuig dat onderweg is naar het koninkrijk Mauranië, waar een burgeroorlog heerst. In een storm wordt het vliegtuig neergeschoten door rebellen en nadat het neergestort is (waarbij de piloot omkomt) wordt Ann door de woestijnbewoners naar een dorp gebracht, waar ze in het paleis van een prins wordt verzorgd. Ze is haar geheugen kwijt en weet dus niet waarom ze in het vliegtuig zat. De spullen die Ann bij zich heeft wijzen erop dat ze een schrijfster is uit Zwitserland. Je eerste taak is dus om de prins ervan te overtuigen dat je het paleis uit wilt. Alleen is de prins ziek en wil hij niemand zien... Later in het spel moet je door verschillende landschappen reizen en uiteindelijk de koning bezoeken in zijn bepantserde schip.

Het eerste dat opvalt (nadat je van de schok bekomen bent dat het spel in het Nederlands is ondertiteld - dit is gelukkig uit te zetten zodat je alleen Engelse stemmen hoort, alleen heb je dan nog wel je inventaris en het menu in het Nederlands) is dat de graphics zeer indrukwekkend zijn. Sokal weet wederom een sprookjesachtige en geloofwaardige wereld te scheppen en zowel de achtergronden als de personages zien er geweldig mooi uit. Ook de cutscenes zijn van uitstekende kwaliteit en laten zien hoe mooi dit spel eigenlijk had kunnen zijn. Had kunnen zijn, want helaas word je steeds weer van deze pracht afgeleid door de irritante en in het oog springende bugs. Het lijkt wel alsof dit spel helemaal niet gebetatest is...

Als eerste is er de cursor. Standaard is dit een klein metalen bolletje. Beweeg je de muis over een plaats waar je iets dichterbij kan bekijken, dan schuift er een vergrootglas uit het bolletje omhoog. Door met de linkermuisknop te klikken zoom je in. Als je de cursor over een plek beweegt waar interactie mogelijk is, dan verschijnen er rondom de bol uitstekende punten; kan je met iemand praten dan klappen er \\\'toeters\\\' uit en kun je de locatie verlaten dan schuift er een pijl uit de bol. Op zich is dit een prima systeem, alleen zit er een enorme vertraging in de animatie van de bol. Als je dus je muis over een kleine \\\'hotspot\\\' beweegt is de muis al lang weer van de hotspot af voor de animatie klaar is waardoor je niet weet waar de hotspot nu werkelijk is. Of erger, de animatie wordt compleet overgeslagen waardoor je hotspots mist. Ook gebeurt het regelmatig dat de cursor niet de juiste verandering ondergaat waardoor er bijvoorbeeld een praat-icoontje op een mes verschijnt. Soms weigert Ann de handeling uit te voeren of loopt ze een andere kant op dan waar de pijl heen wijst. Daarnaast heeft de cursor regelmatig last van freezes waardoor hij over het beeldscherm stottert.

Ten tweede is er vaak geen feedback als je ergens op klikt. Om een fictief voorbeeld te geven: als Ann een plant water moet geven, moet ze eerst een gieter vullen en deze dan bij de plant te gebruiken. Gebruik je een lege gieter, of je blote handen, dan zou het spel je iets moeten vertellen als \\\"Wat heeft dat nou voor nut\\\". Ann zegt echter helemaal niks en je hoort ook geen geluidje om aan te geven dat er niets gebeurd is.

Kleinere bugs zijn bijvoorbeeld voorwerpen met namen als Object_AO2515CO4_PLANT2, keuzeschermen waarop de beide keuzeknoppen tekstloos zijn, mensen die niet lopen maar zich op een hoovercraftboard lijken voort te bewegen en niet-kloppende conversaties waarin Ann aangeeft dat ze een bepaalde puzzel heeft opgelost terwijl dat nog niet zo is of andersom. Zo kan het gebeuren dat je een vervoermiddel hebt geregeld en dat deze klaar staat voor vertrek, maar omdat je ergens een totaal ongerelateerd voorwerp niet hebt gezien blijft Ann tegen alle personen zeggen dat ze geen vervoer heeft.

Bugjes<\/center>

De ergste bug is echter dat je dead-ends tegen kan komen. Door voorwerpen met mensen te combineren trigger je bepaalde conversaties of nieuwe gespreksonderwerpen. Combineer je echter een voorwerp met de verkeerde persoon, dan kan het gebeuren dat je het voorwerp gewoon kwijt bent terwijl je het nog nodig hebt voor een puzzel of een ander personage. Je kunt het voorwerp onmogelijk terug krijgen dus je kan alleen een opgeslagen spel laden en opnieuw proberen. Heel vaak je voortgang opslaan is dus het devies.

De puzzels in het spel zijn tamelijk pittig, mede omdat er niet veel feedback is en ze niet altijd logisch zijn. Ook het zoeken naar hotspots, die soms door de vertraagde cursor, omdat ze klein zijn of erg dicht bij elkaar liggen slecht te zien zijn, maakt de puzzels moeilijk. Ze zijn wel afwisselend, soms moet je voorwerpen uit je inventaris combineren, er zijn een paar \\\'doolhof-achtige\\\' puzzels en een paar machines die je aan de praat moet krijgen door op de juiste knoppen te drukken of hendels over te halen. Een enkele puzzel vereist enige behendigheid (op het juiste moment klikken) maar aangezien je oneindig vaak mag proberen levert dit geen problemen op.

Een paar keer krijg je de gelegenheid om de luipaard te besturen. Dit heeft echter helemaal geen nut en doordat de besturing erg onhandig is, is het een volledig overbodige toevoeging waar niemand plezier van zal beleven. Alweer geldt, dat het erg mooi had kunnen zijn, mits het maar beter uitgewerkt was geweest.

Persoonlijk was ik ook nog een beetje teleurgesteld dat er niet meer van de diverse unieke Sokal-beestjes in het spel zaten. In het begin van het spel krijg je een reisgids in handen met de beschrijving van allerlei interessante dieren maar tijdens het spel krijg je die helaas nauwelijks te zien.