DVD: The Kingdom

Als je het journaal aanzet, dan ontkom je niet aan de diverse religieuze conflicten die het nieuws bepalen. De oorlog in Irak en Afghanistan, het conflict in het Midden-Oosten en demonstrerende moslims in Pakistan zorgen ervoor dat ons wereldbeeld behoorlijk anders is dan zo'n twintig jaar geleden. En als het nieuws verandert, dan verandert de filmindustrie mee. In 1998 was de film The Siege één van de eerste films waarin moslimextremisme een rol speelde en steeds vaker is het daaruit vloeiende terrorisme onderwerp van spannende films. Ook in The Kingdom speelt een door religieuze motieven ingegeven aanslag de hoofdrol. De film is sinds kort op dvd verkrijgbaar.

Saoedi-Arabië is een land vol extremen. Het koninkrijk werd gesticht als een zuiver Islamitisch land en is van oorsprong behoorlijk anti-Westers. Na de ontdekking van de grote olievoorraden en de Amerikaanse bescherming tijdens de Tweede Wereldoorlog raakte het land behoorlijk verdeeld. Het koningshuis sloot een verstandshuwelijk met de Verenigde Staten, maar een fanatiek islamitisch deel van de bevolking verafschuwt de collaboratie. Het is dan ook niet voor niets dat de Amerikaanse werknemers van de grote oliemaatschappijen in speciaal ingerichte en afgeschermde woonwijken wonen. In The Kingdom wordt er op een gegeven moment een geraffineerde aanslag gepleegd waarbij meer dan honderd Amerikanen en Saoedi's de dood vinden. Het plaatselijke politieteam ontbeert het aan leiding, kennis en materiaal om het onderzoek te leiden, terwijl de Amerikaanse FBI staat te trappelen om de extremistische daders op te sporen. Onder leiding van Ronald Fleury (Jamie Foxx) wordt er een team van specialisten samengesteld (met onder andere Jennifer Garner en Chris Cooper) om naar Saoedi-Arabië af te reizen. Na de nodige hindernissen krijgt het team vijf dagen toegang tot de plek des onheil om onderzoek te doen. Ze worden echter continu tegengewerkt, hebben te maken met allerlei vijandelijkheden en hun tijd wordt verspild door allerlei futiliteiten. Kunnen de experts van de FBI op 'vijandelijk' terrein een laffe aanslag oplossen of doet hun aanwezigheid meer kwaad dan goed?

Boven alles geeft The Kingdom aan hoe moeilijk de situatie in Saoedi-Arabië is. Aan de ene kant is het land qua inkomsten gericht op de Westerse wereld, maar aan de andere kant is het land ook een broeinest van anti-Westerse sentimenten. Al vanaf het eerste moment dat de Amerikaanse onderzoekers voet op zanderige bodem zetten, merken ze dat ze in bijna alles worden tegengewerkt. Gelukkig weet het team al snel indruk te maken op de lokale machthebber en komen er wat meer mogelijkheden voor gedegen onderzoek. Alle bevindingen wijzen richting een lokale extremist, die wordt verdacht van meerdere terroristische activiteiten. De leden van het team gaan op boevenjacht en dat gaat gepaard met veel actie, spanning én een mooie blik op een gespannen evenwicht in een bijzonder land. De film is gemaakt met gevoel voor alle partijen en stapt nergens op zijn 'Hollywoods' over cultuur en realiteit heen. Daardoor blijf je als kijker bijna continu geboeid en voel je op het eind zelfs een beetje de pijn van het al zo lang durende conflict dat het Midden-Oosten en zelfs de wereld een beetje in zijn greep houdt.

In de extra's is er vooral aandacht voor de actiekant van de film. In diverse onderdelen zien we hoe de verschillende schietscènes tot stand gekomen zijn en is er bijzondere aandacht voor de spectaculaire aanslag op de snelweg. In een vraaggesprek met regisseur Peter Berg wordt duidelijk wat voor film hij voor ogen had met The Kingdom, al is het uiteindelijke resultaat niet zo grensverleggend als hij in eerste instantie gepland had. Daarvoor is het verhaal wel erg genuanceerd gebracht en steekt er toch nog een vleugje Hollywood om de hoek als het gaat om de persoonlijke relaties tussen de verschillende hoofdpersonen.

The Kingdom is een onderhoudende actiethriller over een moeilijk Amerikaans onderzoek in een vijandig ogend Islamitisch land. Met knap acteerwerk en realistisch ogende filmlokaties ademt de film een bijzondere sfeer, waarin je als kijker echt aan de buis gekluisterd raakt. De release op dvd is vrij aardig, al geven de features geen revolutionair nieuwe inzichten in de film.

Label: Universal Pictures Releasedatum: 22 februari 2008 Kijkwijzer: Waardering film: Waardering extra's: