DVD: Breaking And Entering

Anthony Minghella zal zijn hele regisseursbestaan ongetwijfeld verbonden blijven aan The English Patient. Het is ongetwijfeld zijn hand, en de cast met onder meer Jude Law en Juliette Binoche, die de aandacht vestigen op Breaking And Entering, dat onlangs op DVD uitkwam.

Will (Jude Law) en Sandy (Marty Freeman) leiden een bloeiende en dynamische firma in landschapsarchitectuur. Ze zijn zojuist verhuisd naar een kantoor in een oud fabriekspand in de achterstandswijk ('in opkomst') in London: King's Cross. Het leven van Will wordt overhoop gehaald wanneer er (herhaaldelijk) in zijn kantoor wordt ingebroken. Na de zoveelste inbraak achtervolgt hij één van de jonge dieven, Miro (Rafi Gavron) naar de flat waar hij met zijn moeder Amira (Juliette Binoche), een Bosnische vluchtelinge, woont. Thuis leeft Will met zijn mooi vriendin Liv (Robin Wright Penn) die het grootste deel van haar tijd doorbrengt met haar verwarde 13 jaar oude dochter Bea (Poppy Rodgers). Hij wordt een voor hem totaal onbekende wereld ingesleurd. Zijn zoektocht bewijst dat sommige dingen kapot moeten gaan voordat je ze kan maken.

Anders dan de titel zo op het eerste oog doet vermoeden, is Breaking And Entering een sociaal drama. Bijna moraliserend zelfs. Als een film moraliserend en tegelijkertijd onderhoudend moet zijn, is een bijzonder fijn evenwicht essentieel. Niets ten nadele van het vakmanschap van Minghella, en zeker ook niets ten nadele van acteurs Law en Binoche, maar Breaking And Entering slaagt daar niet in. Het verhaal is, zeker in het begin, te traag, fragmentarisch zonder dat dit aan de spanning bijdraagt. Het doet bij tijd en wijle geforceerd aan, en alleen Binoche onttrekt zich met verve hieraan, terwijl ook Jude Law zeker niet onverdienstelijk acteert.

De tweede helft van de film loopt een stuk beter, maar kan de achterstand slechts ten dele inhalen. Het verhaal blijft dun en enigzins geforceerd, en er mist een duidelijke climax. Wel een pluim voor het camerawerk, waarbij vooral opvalt dat de omgeving fraai in beeld wordt gebracht. Bewust of onbewust wordt subtiel architectuur verweven in het beeld, in ritmes en kadans. Breaking And Entering is gemiddeld een redelijke film, maar het maakt de hoge verwachtingen niet waar.

Regisseur en cast zijn ook niet de knelpunten in deze film. Vooral een beter scenario had Minghella in staat gesteld heel wat meer te maken van Breaking And Entering. Van de andere kant is hijzelf grootendeels verantwoordelijk voor het scenario, dus hij had het in eigen hand. Een gemiste kans, want in de extra's laat Minghella veel van zijn bijzondere blik en zijn uitzonderlijke regisseurstalenten zien. Niet alleen de 'making-of', maar zijn commentaar op weggelaten scenes smaken naar meer dan Breaking And Entering prijsgeeft.

Uiteindelijk resteert het beeld van een mooi geschoten film met potentie, die het nèt niet is. Breaking And Entering toont aan dat voor een echt goede film alle facetten op orde moeten zijn.

Label: Buena Vista Releasedatum: 12 september 2007 Kijkwijzer: Waardering film: Waardering extra's: