Film: Daratt

Vijf jaar nadat Tsjaad onafhankelijk werd van het koloniale Franse rijk, brak er in het Afrikaanse land in 1965 een burgeroorlog uit tussen verschillende etnische groepen die in het land leven. De oorlog zou tot 1996 doorwoeden en vele slachtoffers eisen. De film Daratt (Arabisch voor droog seizoen) gaat over wat dertig jaar oorlog met het leven van drie Tjaadse mensen heeft gedaan.

Revenge is a dish best served cold
Wanneer de president van Tsjaad op een dag over de radio algehele amnestie voor oorlogsmisdadigers afkondigt, krijgt de zestien jarige Atim van zijn grootvader een pistool. Dit pistool is van zijn vermoorde vader geweest, en de bedoeling is duidelijk: grootvader Gumar geeft Atim de opdracht om de moord op zijn zoon, en Atims vader dus, te gaan wreken. Atim trekt naar de stad, vastbesloten wraak te nemen op zijn vaders moordenaar, de bakker Nasara, maar dat blijkt echter niet zo eenvoudig te zijn.

Daratt is een kleine productie van de hand van de Tsjaadse regisseur Mahamat-Saleh Haroun. Geboren in Tsjaad, en opgeleid in Frankrijk heeft deze man al enkele documentaires over zijn vaderland en de Afrikaanse problematiek gemaakt. Daratt is zijn eerste speelfilm, en hij weet met dit debuut enorm goed zijn boodschap over te brengen door middel van eenvoud en minimalisme. Geen muziek, geen snelle shots, en al helemaal geen special effects, maar een droge vertelling over Afrikaanse ellende en persoonlijke worsteling.

Afrikaans Juweeltje
In Daratt wordt met minimale middelen en minimale tekst een blik geworpen in de ziel van oorlogsmisdadiger Nasara, die probeert verder te gaan met zijn leven, en Atim, wiens leven voorgoed is aangetast door de oorlog. Hoewel de oorlog dertig jaar heeft doorgewoed, en duizenden levens heeft gekost, heeft Daratt maar drie personages nodig om te laten zien wat de oorlog heeft gedaan met het leven in Tsjaad. De grootvader is volkomen verbitterd, Atim, nog te jong om de oorlog daadwerkelijk ervaren te hebben draagt wel de gevolgen ervan met zich mee, en boven Nasara’s hoofd hangt voortdurend het zwaard van Damocles.

Dat Daratt al meerdere filmprijzen in de wacht heeft gesleept (onder andere op het filmfestival van Venetië) is volkomen terecht. Daratt is zo’n juweeltje dat je maar al te makkelijk over het hoofd zou kunnen zien, alleen al omdat hij in maar twee zalen draait. In Daratt is de gruwel van jarenlange burgeroorlog continu aanwezig zonder dat de oorlog in beeld komt, maar wel het prachtige psychologische samenstel van iemand die op zoek is naar een vaderfiguur met iemand die op zoek is naar een normaal leven.

Label: A-Film Releasedatum: 17 mei 2007 Kijkwijzer:
Waardering film: