DVD: Wire In The Blood Seizoen 1

De boeken van Val McDermid vormen de inspiratie voor onder andere het eerste seizoen van de Engelse psychologische misdaad-serie Wire in the Blood. Inmiddels zijn er van deze populaire serie al vier seizoenen uitgezonden in Groot-Brittannië. In Nederland ligt nu het eerste seizoen op dvd in de schappen nadat ze vorig jaar ook op Nederland 1 zijn uitgezonden.

De rode draad van deze serie is de samenwerking van psychoanalist Tony Hill (Robson Green) met het detectiveteam in Bradfield en dan in het bijzonder met het karakter van inspecteur Carol Jordan (Hermione Norris). Zij is een pittige tante die recht door zee handelt in haar onderzoeken. Tony Hill wordt gevraagd te assisteren bij het oplossen van verschillende moordzaken door middel van het maken van daderprofielen. Hill is een vreemde eend in de bijt binnen het politieteam, maar zijn inzichten blijken noodzakelijk om sommige zaken succesvol op te lossen. Met behulp van enkele feiten uit een zaak kruipt hij in het hoofd van de daders en gaat hierin vaak nogal ver. Zijn gecompliceerde persoonlijkheid wordt gedurende het seizoen ook meer blootgelegd, wat een mooie toevoeging is aan de detective-kant van het verhaal.

Het seizoen bestaat uit drie verhalen die elk ongeveer anderhalf uur in beslag nemen. Meer een soort thrillerfilm dus eigenlijk. Op deze dvd staan de afleveringen The Mermaids Singing, Shadows Rising en Justice Painted Blind en dit zijn stuk voor stuk intrigerende moordzaken waarbij het briljante acteerspel van Green en Norris goed naar voren komt. De spanning wordt erg goed vastgehouden en de verrassende plotwendingen volgen elkaar snel genoeg op. Je wordt meegezogen in de verwrongen ziel van Dr. Hill en zijn vrij nuchtere en sceptische kompanen. Het feit dat de serie is gebaseerd op de succesvolle boeken van McDermid en niet op een flinterdun script levert voldoende diepgang en spanning op.

Een duidelijke aanrader voor degenen die van thrillers en detectives houden die net dat tikje extra hebben. Geen overtrokken CSI-verhaaltjes uit de VS, maar degelijk en goed geproduceerde Engelse thrillers.

Label: Warner Bros Releasedatum: 1 april 2007 Kijkwijzer: