DVD: Into Great Silence

Hoe wint een twee en een half uur durende documentaire over het leven in het La Grande Chartreuse klooster zonder interviews of commentaar de Special Jury Prize op het Sundance Filmfestival? Was het puur snobisme van de jury, of was de film van Philip Gröning een intrigerend beeld in het leven van een stel mysterieuze monniken? Je zou het na het zien van de eerste minuten niet zeggen. Ze sloffen wat door het immense complex in de Franse Alpen, zingen hun gebeden en doen de dagelijkse dingen als eten en het gebouw onderhouden. Ze brouwen niet eens bier! Toch zit je meer dan twee uur later nog steeds gebiologeerd te kijken. Hoe Gröning het flikt is eigenlijk nog steeds een raadsel.

Wat Into Great Silence speciaal maakt is niet de unieke kans om dit uitzonderlijke klooster van binnen te bekijken, of het interessante leven van de monniken. Het zit hem vooral in de filmische middelen en de daarmee verbonden esthetiek. De stilte, de daardoor extra hard krakende vloeren en de statische beelden creëren een sfeer die ervoor zorgt dat je haast in een comateuze toestand geraakt. Wel vraag je je constant af wat al die mannen bezielt om zich voor de rest van hun leven op te sluiten en alles te wijden aan God. Ook al wordt daar geen antwoord op gegeven, de eeuwige rust, stilte en broederschap die de film weergeeft lijken wel degelijk aanlokkelijk.

Mocht je over een donkere kamer, grote tv en goede geluidsinstallatie beschikken dan is ondanks de toch wel te lange speelduur Into Great Silence een grote aanrader. Een film die je moet ondergaan en beleven door het verstand uit te schakelen. Pas dan zal je genieten van de beelden van de sterren boven het besneeuwde klooster, een monnik die tegen een aantal zwerfkatten begint te praten en de constante sereniteit. Zoals treffend in de beschrijving staat: "een film die bijna een klooster wordt, in plaats van er één weer te geven". Verplichte kost voor de liefhebber van pure cinema. Word je echter niet warm van woorden als esthetiek en cinematografie, blijf dan ver weg. Into Great Silence is maar voor een select publiek, die velen inderdaad snel zullen omschrijven als snobistisch, omdat het te 'moeilijk' of te 'saai' is. Het zal mij een zorg zijn, ik vond het mooi.

Label: Homescreen Releasedatum: 5 december 2006 Kijkwijzer: