DVD: Nadine

Erik de Bruyn maakte in 2000 furore met zijn debuut Wilde Mossels. Volgens goede Nederlandse traditie duurde het uiteraard weer jaren voordat er eindelijk een vervolg kwam. Ambitie kan hem niet ontzegd worden, want in zijn tweede echte speelfilm laat hij maar liefst drie verschillende actrices het titelpersonage spelen. Heel bijzonder is dat misschien niet, maar meestal is er sprake van grote leeftijdsverschillen wanneer dat gebeurt. Halina Reijn, Sanneke Bos en Monic Hendrickx geven weliswaar gestalte aan verschillende fases in het leven van Nadine, toch is de tijdsspanne en de leeftijd van de actrices waarschijnlijk niet de beslissende factor geweest om te kiezen voor drie actrices.

De diverse Nadine's geven vooral elk een eigen beeld van het karakter mee. Halina Reijn speelt de losbandige Nadine, die met iedereen het bed in duikt en niet naar de toekomst kijkt. De Nadine gespeeld door Sanneke Bos begint al wat volwassener geworden en zoekt de juiste partner om haar tikkende biologische klok te laten stoppen. Aangekomen bij Monic Hendrickx blijkt die klok een tijdbom te zijn geweest: als ze een oude liefde (Fedja van Huêt) met een kind tegenkomt, knapt er iets en steelt ze de baby. Gedurende honderd minuten volgen we de vlucht van Nadine met het meisje dat ze Bobby noemt richting het zuiden van Europa. Talloze flashbacks vertellen het verhaal van Nadine's verlangen om moeder te worden en haar roerige liefdesleven. Niet om haar misdaad te rechtvaardigen, maar te verklaren.

Helaas is het verhaal te fragmentarisch en kan het je eigenlijk niet schelen of Nadine nu gepakt wordt. De binding met het karakter ontbreekt. Dat heeft deels te maken met de keuze om drie verschillende actrices het karakter vorm te laten te geven. Alle drie de Nadine's zijn nogal labiel en impulsief (en irritant!), maar ze verschillen ook zeer van elkaar. Dat geeft de ontwikkeling van het personage aan, maar dat pakt niet altijd goed uit. Het lijkt toch vooral 'anders om anders te zijn', dan dat het echt wat toevoegt aan het drama.

De opbouw naar het sleutelpunt in het leven van Nadine, waar ze alle hoop om moeder te worden lijkt te verliezen, is zorgvuldig, maar misschien wel té zorgvuldig. Je voelt al vanaf het begin aan waar de film naar toe opbouwt en dat maakt de scènes er tussen in nogal overbodig. Er zitten absoluut aardige momenten tussen en Erik de Bruyn toont veelvuldig zijn esthetische talenten, maar als het verhaal niet boeit dan maken mooie beelden, artistieke scènes en sterk spel van Van Huêt en Hendrickx (als enige van de Nadine's) voor de eindwaardering weinig meer uit. De extra´s op de dvd, met een 'making-of' en een tweetal video-clips met beelden uit de film hebben ook weinig te bieden. Het is wel lovenswaardig dat de uitleggerige voice-over die in de bioscooprecensies enorm werd bekritiseerd, op de dvd is aangepast.

Label: A-Film Releasedatum: April 2008 Kijkwijzer:
Waardering film: Waardering extra's: