DVD: Monster

Maar liefst 15 prijzen, waaronder een Oscar, ontving Charlize Theron voor haar rol van Aileen Wuornos die in 2002 de dodelijke injectie kreeg voor de moord op zeven mannen. De transformatie van één van de mooiste vrouwen op aarde in een beruchte niet al te aantrekkelijke seriemoordenaarster overrompelde vele jury's. Volledig terecht, want Monster geeft vooral dankzij Theron een aangrijpende kijk in het hoofd van een seriemoordenaarster.

De film is lichtjes gebaseerd op het waargebeurde verhaal, een aantal gebeurtenissen en namen zijn verzonnen. Het is echter genoeg voor een duidelijke profielschets. De gruwelijke jeugd van Aileen die ervoor heeft gezorgd dat ze in de prostitutie belandde, de eenzaamheid en doelloosheid van haar bestaan, je begrijpt waarom ze tot haar daden overgaat. Dat praat het uiteraard niet goed, maar wel voor de psychologen onder ons erg interessant. De liefdesrelatie tussen Aileen en de naïeve lesbienne Selby staat centraal. Beiden hebben nooit echte liefde en vriendschap gekend en groeien al snel naar elkaar toe. De streng opgevoede Selby vlucht van haar gelovige vader en belandt met Aileen in allerlei aftandse motelletjes.

Wanneer Aileen door een klant mishandeld en verkracht wordt grijpt ze een pistool en haalt de trekker over. Vanaf daar gaat het bergafwaarts, met het bekende einde in de Florida State Prison tot gevolg. Aileen probeert voor Shelby te zorgen maar vertikt het om weer de prostituee te spelen. Dankzij het geweldige acteerwerk, ook Christina Ricci is fenomenaal als Selby, zal iedereen met een beetje gevoel in zijn donder geraakt worden door Monster. Het is echter wel zo donker en pessimistisch dat het ook menig kijker zal afstoten.

De mix van een donkere sfeer, briljant acteerwerk en een aangrijpend verhaal maken Monster meer dan de moeite waard. Helaas zorgt de kennis van het einde ervoor dat de spanning en de emotionele kracht van het einde wat tegenvallen, maar daar valt weinig aan te doen. De 'making of' op deze Essential Cinema uitgave is niet al te bijzonder, maar daar staat dan wel weer een zacht prijsje tegenover.

Label: Dutch Filmworks Releasedatum: 26 september 2006
Kijkwijzer: Waardering: