Festival: Een dagje Njoy

Deze review heet niet voor niets 'Een dagje Njoy', ik kon helaas niet het hele weekend. Ik koos daarom voor de zaterdag, achteraf misschien niet zo'n geweldige keus als je naar het weer kijkt. Dat zat namelijk niet mee, overdag was het weer erg wisselvallig te noemen. Van stortregen naar veel zon in vijf minuten, geen probleem. Om even zo snel weer terug te schakelen naar een flink portie water uiteraard.

Hoe dan ook, hoewel ik hier en daar heb gehoord dat de bordjes niet altijd feilloos de weg wezen naar het Njoy terrein, heb ik daar zelf geen last van gehad. Door wat onduidelijkheid op de uitnodiging van ID&T was ik wel pas aan de late kant binnen, van het festivalterrein is het namelijk een heel eindje lopen naar de hoofdingang van Six Flags en vanaf de hoofdingang door het park naar het Njoy terrein is ook een aardig stukje lopen.

Ik besloot de dag te beginnen bij de Ola Summerdance Contest. De bedoeling is simpel: dansen, en wel zo vet/wreed/gaaf/koel/lauw/s3xc mogelijk. Mij krijg je voor geen goud op het podium, gelukkig hebben andere mensen minder last van schaamte en zaten er hier en daar zelfs deelnemers bij die echt een aardig potje konden dansen, zoals de uiteindelijke winnares van de dag. In de 4N Urbanvibes tent waren wat stuntfietsers bezig hun kunsten te vertonen op de klanken van Lopes, ik heb wel eens beter gezien (de muziek was oké) dus ik liep door.

Ricky Rivaro knalde voor mij de middag echt open. Met zijn heerlijke mix liet hij het goed warm worden in de Dance Arena. Dat kwam ook door het (toen nog) goede weer trouwens. Na even gekeken te hebben in de tent met mooie dames moest ik weggetrokken worden om bij Lange Frans en Baas B te gaan kijken en luisteren. Toffe gasten zijn dat toch, en ze kregen het publiek aardig met hun straat remixes.

Inmiddels was het tijd geworden voor een band die onlangs nog een TMF Award kreeg uitgereikt voor beste popgroep: Krezip. Een ijzersterk optreden met een aantal nieuwe nummers belooft veel goeds voor het nieuwe album, dat aan het eind van dit jaar uit zal moeten komen. Jammer dat een stevige stortbui het optreden kwam verstoren, maar het meeste publiek bleef staan en Krezip speelde uiteraard onverminderd door.

Gelukkig bleef de zon niet heel lang weg en dus bleven de tenten niet steeds overvol met het schuilende publiek. Terug in de Dance Arena legde Brian S wat heerlijke plaatjes op, alweer heerlijk om naar te luisteren, al was het wel vrij druk in de Dance Arena. Uiteindelijk blijft dance toch het meest populair onder het ID&T-publiek, zo blijkt. Een kwestie van wennen misschien?

Na een rondje door het Six Flags park (ook dit was mogelijk mits met weekendbandje of dag-bandje met bijbetaling) maar even kijken hoe rebels de Heideroosjes nog zijn. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet goed begrijp wat een band als de Heideroosjes doet op een festival als Njoy. Na een nummer riep zanger Marco dat hij géén pil nodig had en zei hij voor het nummer Sjonnie & Anita dat hij het onderwerp van het nummer al had zien lopen. Slechte grapjes, maar het optreden mocht er zoals gewoonlijk zeker zijn. Er werd zelfs meege'broemd' door een deel van het publiek. Toch Heideroosjes fans dus!

Volgens mij klopte er wel meer niet op het schema, maar zeker was in ieder geval dat Dana voor Johan Gielen draaide in de Dance Arena, niet andersom. Na deze twee top-DJ's, waarvan ik eigenlijk niet eens hoef te zeggen dat ze weer geweldig draaiden, zette Darkraver het weer op een zuipen... ehh, draaien natuurlijk, en was de avond zo goed als op z'n einde. Brian S draaide vanaf middernacht en na Real El Canario was de avond ècht afgelopen. Tijd om naar huis te gaan!