Game Preview: Perimeter

Dan ga je spelen. Het spel is nog bepaald niet klaar, dus het aantal missies is nog beperkt en er zijn ook nog wat bugs waar aan gewerkt wordt, maar dat mag de pret niet drukken.

Het eerste dat opvalt is dat het spel prima loopt op mijn bescheiden game-systeem. Waar de gemiddelde game-fanatiekeling allang met een Radeon 9800 of een Geforce FX 5900 of beter speelt, moet ik nog even vooruit met mijn Geforce 4 Ti4200 (totdat Half-Life 2 uitkomt tenminste) en mijn Athlon XP2500+. Toch speel ik het spel haast vloeiend op 1280 x 960, dus de 3D engine (die volgens de fabrikant probleemloos een miljoen polygonen per seconde uitbraakt) is wat mij betreft goedgekeurd.


De rol van het landschap is een verfrissende vernieuwing, ik was eigenlijk al uitgekeken op het RTS-genre omdat alles in grote lijnen hetzelfde bleef. Tot nu! Met een soort kwast schilder je eenvoudig op de grond en je hulpjes snellen ter plaatse om die lelijke planeet even letterlijk met de grond gelijk te maken. Daar kan je dan gaan bouwen en een netwerk van energie-collectoren opzetten om een perimeter op te zetten.

Iets dat heel erg wennen is ten opzichte van andere RTS-games, is het werken met squads. Eerst ga je spelen en erger je je aan het feit dat je groepen niet op kunt splitsen, totdat je beseft dat dat zo hoort. Geen probleem, alleen worden om die reden alle nieuwe (basis)eenheden direct naar de plaats gestuurd waar de squad zich bevindt.

Probleempje

Schets vervolgens even in je hoofd de volgende situatie: twee eilanden, één met je basis erop en één met een nest ongedierte. Daar tussenin een dodelijke zee van modderige troep. Heb je 'em? Mooi! Met je gewone eenheden kun je niet over de zee heen, dus vorm je die om tot iets willekeurigs met vleugels en/of een straalmotor. Brrrrrrt, de dodelijke zee over en al snel gooi je een paar raketten op een uitvergrote mierenhoop. Je begint de strijd een beetje te verliezen, dus je bouwt snel eenheden bij. Zodra die klaar zijn willen ze meteen richting de squad en rijden dus... hersenloos de poel des verderfs in. Niet fijn.


Een klein puntje van kritiek op de gameplay dus, maar dat deze vernieuwend is staat als een paal boven water. Het omvormen van eenheden is een briljante feature, die een stuk taktiek toevoegt aan iedere missie. In het heetst van de strijd vorm je je eenheden snel om tot iets dat je op dat moment nodig hebt. Daarbij is het resources-systeem vrij simpel, een uitkomst en een ontwikkeling die overigens prima in het verhaal is te passen.

Geweldig is ook dat het landschap beschadigd kan raken en dat dit ook het spel beïnvloedt. Je kunt, zoals ik al eerder zei, niet zomaar overal bouwen. Je moet de grond geschikt maken en zo kan de grond ook ongeschikt raken. Aardbevingen, ontploffingen, allemaal hebben ze invloed op het landschap. Geweldig!


Grafisch ziet één en ander er gelikt uit, al zie ik hier en daar nog een aantal vreemde dingen gebeuren op mijn scherm. Dat zal waarschijnlijk aan het feit liggen dat dit spel pas voor 65% klaar is denk ik dan maar. Het geluid, voor zover dat af is (ik heb geen flauw idee), klinkt prima. Het springt er niet uit, maar is functioneel en de soundtrack is goed aan te horen.

Game-modi

Tenslotte wil ik nog even vermelden dat er in totaal 27 missies in de campaign mode beschikbaar zullen zijn. Ook is er een battle mode (een vrijere speelmode) en is zowel multiplayer over een LAN of internet mogelijk.