CD Review: Jet - Get Born

Zo nu en dan blader ik weleens wat reviews door van een album dat op mijn lijstje staat. Zelden ben ik daarbij zulke uiteenlopende meningen tegengekomen. Jet zou eigenlijk maar een slap aftreksel zijn van een aantal andere bands en dus leunen op diens successen, Jet zou arrogant zijn, het zouden rockers zijn zonder eigen muziek.

Gelukkig kun je het ook met die reviews oneens zijn (bovendien zijn er ook genoeg goede reviews te vinden). Natuurlijk heeft hun hitsingle verdacht veel weg van 'Lust For Life' van Iggy Pop en okee, er zijn nummers die je aan Oasis, de Stones, de Beatles en AC/DC doen denken. Feit is wel dat Jet met "Get Born" een gevarieerd album aflevert, dat zonder meer rock 'n roll mag heten.

Dat is al duidelijk bij openingsnummer 'Last Chance', een krap twee minuten durend stukje waarvan ik haast zou zeggen dat het de pan uit rockt. Ik heb me nooit bemoeid met Iggy Pop en merk dan ook niets van de overeenkomsten tussen dat nummer en het heerlijke 'Are You Gonna Be My Girl'. Dat sarcasme verkoopt bewijst Robbie Williams nog dagelijks dus ik begrijp ook niet waarom mensen problemen hebben met 'Rollover D.J.', een nummer dat is geschreven in de tijd dat Jet maar niet op de radio werd gedraaid.

'Look What You've Done' is een prachtig rustig nummer dat inderdaad sterk doet denken aan de Beatles, maar ik hou wel van de Beatles. Net als van oude Stones muziek trouwens, waar het lekker vlotte 'Get What You Need' aan doet denken. 'Move On' is wederom een rustig nummer, dat wederom doet denken aan de Beatles. Van 'Radio Song' ben ik eigenlijk als één van de weinige nummers op het album minder gecharmeerd, een rustig nummer dat waarschijnlijk om dezelfde reden is geschreven als 'Rollover D.J.'.

Net als je na het luisteren van het lekkere 'Get Me Outta Here' denkt: "Goh, dat heeft wel wat weg van AC/DC", weet je dat bij 'Cold Hard Bitch' zeker. Hebben ze stiekem ergens verloren tabs gevonden van hun landgenoten? Niet dat het me uitmaakt, want ik ben allang verliefd op Jet en niemand die daar nog verandering in kan brengen.

Na het wederom rustige 'Come Around Again' hoor ik Jets debuutsingle 'Take It Or Leave It'. Dat die aansloeg begrijp ik wel, het tempo gaat omhoog en Jet schreeuwt, spuugt en rockt. Als we het einde naderen pakt een nummer als 'Lazy Gun' je door een combinatie van het geluid, de tempo wisselingen en ook de stemmingswisselingen in het nummer. Afsluiter 'Timothy', dat sommige mensen doet denken aan Oasis, is een geweldig rustig nummer en een waardige afsluiter voor een prima album.

Om het authentieke gevoel van een sixties CD nog eens extra te benadrukken is de CD een beetje 'slordig' opgenomen. Je hoort op de achtergrond soms nog iemand drummen na een nummer, een opmerking voor een nummer wordt niet weggehaald en er is een keer commentaar vanuit de regelruimte in de studio.

Al met al vind ik Get Born een erg goed album van een band die ik zeker zal blijven volgen. Ik begrijp best dat mensen beweren dat Jet eigenlijk geen eigen stijl heeft, maar andermans stijlen imiteert of zelfs kopieert. Sommige nummers doen je zo sterk denken aan een bepaalde band! Ik vind dat geen nadeel, aangezien de nummers wel degelijk nieuw zijn en me alleen maar de algemene indruk geven naar een lekker ouderwets rock 'n roll album te luisteren. En laat ik daar nu net van houden.

Get Born krijgt van mij een 8.

Artiest
Jet