FIA presenteert cockpitbescherming F1-auto's

Wereldautosportbond FIA heeft voorafgaand aan de Grand Prix van China van afgelopen weekeinde een nieuw ontwerp voor de cockpitbescherming getoond. Dat deed de bond tijdens de rijdersbriefing en het ontwerp is inmiddels naar buiten gebracht.

Het scherm heeft de duidelijke naam 'Shield' meegekregen en zou een mogelijke vorm van bescherming kunnen worden. Eerder werd al uitgebreid getest met de, in de ogen van velen, spuuglelijke 'halo' en Red Bull kwam met hun eigen versie: het 'Aeroscreen'. Het Shield lijkt, afgaande op de schetsen, een stuk strakker ontworpen dan de lompe halo en het Aeroscreen.

Rijders kregen tijdens de briefing te horen dat tests al succesvol verlopen zijn en dat het scherm kleine brokstukken tegenhoudt. Grote stukken, zoals wielen, worden er echter niet door gestopt. Felipe Massa, die in 2009 in Hongarije door een losgeraakte veer werd geraakt, zegt vooral voor veiligheid in plaats van uiterlijk te kiezen. "Maar eerlijk is eerlijk, het ziet er best goed uit", zegt hij tegenover Motorsport"Het is mooier dan de halo, maar het gaat uiteindelijk wel om de veiligheid en dat hebben we tijdens de briefing ook gezegd."

De FIA en de teams in de Formule 1 zijn het er wel over eens dat er volgend jaar een vorm van cockpitbescherming moet komen, maar de manier waarop is nog niet helemaal duidelijk. Als er aan het eind van deze maand nog geen steun is van een meerderheid van de teams wordt het voor de FIA lastiger: dan moeten namelijk álle teams het met een voorstel eens zijn.