'Tablet vaker gebruikt voor televisiekijken'

Tv-kijken via smartphone of tablet groeit in populariteit. Uit onderzoek in opdracht van SPOT, het marketingcentrum voor televisiereclame, blijkt dat ruim een kwart van de Nederlanders wel eens via zijn tablet aan de buis gekluisterd is. Dit is een toename van dertien procent sinds december vorig jaar.

Tv-kijken op de smartphone is vergeleken met twaalf maanden terug zelfs gegroeid van acht procent naar veertien procent. De percentages voor tv-kijken met een laptop en pc zijn hoger; respectievelijk 31 en 25. Maar deze zijn het afgelopen jaar nagenoeg constant gebleven. De cijfers zijn gebaseerd op een representatieve steekproef onder ruim duizend mensen.

SPOT noemt meerdere oorzaken voor de opkomst van de mobiele apparaten als medium voor televisie en filmpjes. Niet alleen neemt het aantal tablets en smartphones jaarlijks toe. Ook de grootte en kwaliteit van de schermen verbeteren steeds verder. Bovendien wordt het aanbod aan apps en diensten voor deze apparaten groter.

Youtube, NPO Uitzending Gemist en RTL XL zijn de populairste tv-websites van het afgelopen jaar. Ook wordt er veel gebruik gemaakt van Netflix. Bijna veertien procent van de Nederlanders kijkt series of films via de bekende streamingdienst, staat in het onderzoek.