Zonder watertaxi is Ameland 's nachts onbereikbaar

Watertaxi’s zijn de levensader van de Waddeneilanden. Maar nu de watertaxi’s sinds begin 2023 niet meer in het donker varen, zit Ameland op slot. Burgemeester Leo Pieter Stoel is verbijsterd, zegt hij tegen Omrop Fryslân. Wie snel van of naar het eiland wil, koos in het verleden al snel voor de watertaxi. Die mogelijkheid is er nu echter niet meer.

Veltman Marine Service is gestopt met overtochten in de nacht, omdat de ondernemer geen vergunning binnen de Wet Natuurbescherming kon krijgen om harder te varen. Volgens Veltman verliest de dienst haar belangrijkste eigenschap bij 20 km/uur: een vlotte overtocht. “Het verschil in snelheid is veel te groot”, zegt Veltman. “Overdag mag de snelheid van een auto, maar ’s nachts die van een fiets? Bovendien mogen de sneldiensten van de veeronderneming Wagenborg wel sneller dan 20 km/uur. Dan is er dus ook nog eens een ongelijk speelveld.”

De eilanders zitten nu na de laatste veerdienst in het laagseizoen om 18.45 uur vast op Ameland. “Een dierenarts die spullen nodig heeft van de vaste wal of een man die naar de vaste wal wil omdat zijn vrouw in het ziekenhuis ligt te bevallen. In beide gevallen moeten ze soms tot de volgende ochtend wachten. Het levert schrijnende situaties op”, zegt burgemeester Stoel. In gesprekken met eilanders wordt duidelijk dat ze het jammer vinden dat de watertaxi niet meer vaart. “Het gaat één keer mis en daar hebben we nu allemaal last van”, zegt iemand, verwijzend naar het bootongeluk bij Terschelling.

“Het ging altijd goed en nu ligt het onder een loep”, zegt een andere eilandbewoner. Intussen zijn eilanders na een jaar gewend aan de situatie. “Maar het wordt pas echt lastig als je in nood zit of naar een geliefde aan de vaste wal moet.”

De burgemeester denkt dat het zou helpen als de watertaxi een veerdienstfunctie krijgt. Volgens Veltman zou het probleem daarmee voor hem in één keer opgelost zijn. De lengte is het enige verschil tussen een watertaxi en een veerboot, zegt de burgemeester: “Waarom zou dan de ene boot wel kunnen varen in het donker en de andere niet? We nodigen het ministerie uit om daarin mee te denken. Kijk constructief naar oplossingen hoe we dit mogelijk kunnen gaan maken.”