Reclame-inkomsten radio omlaag

De reclame-inkomsten van radiostations zijn afgelopen jaar gedaald. Radiozenders zagen de nettobestedingen aan reclame met 6,5 procent teruglopen tot 218 miljoen euro. Dat blijkt uit cijfers van het Radio Advies Bureau (RAB), die dinsdag bekend zijn geworden.

Vooral in het tweede en derde kwartaal liet de crisis grote invloed zien op de bestedingen van grote adverteerders, stelt het RAB. Met name zakelijke dienstverleners en leveranciers van voedings- en genotmiddelen lieten het afweten. Hun bestedingen aan reclamespotjes en sponsoring liepen vorig jaar met respectievelijk 20,8 en 29,6 procent terug.

Aan reclame voor bijvoorbeeld automerken werd afgelopen jaar wel fors meer uitgegeven. De transportbranche schroefde de radio-bestedingen afgelopen jaar met 23 procent op.

Ook radioreclame voor de medische branche is erg in opkomst, blijkt uit de cijfers van RAB. De bestedingen van deze bedrijfstak namen met maar liefst 185 procent toe.